Tesla fikst remmen Model 3 met software-update

Het is Tesla gelukt om de remweg van de Model 3 in te korten. Vorige week kwam de autofabrikant nog negatief in de publiciteit omdat het veel te lang duurde voordat de auto bij een noodstop tot stilstand kwam.

Nieuwe Tesla Models 3 bij een dealer in Littleton, Colorado . Beeld AP

De Tesla Model 3, de veelgeplaagde elektrische auto van de Amerikaanse autofabrikant die vorige week een vernietigende recensie kreeg vanwege een ongekend lange remweg bij een noodstop, komt nu een stuk beter tot stilstand. Tesla wist de noodstop met bijna zeven meter te verminderen door een onlinesoftware-update die alle Models 3 de afgelopen dagen hebben gekregen. Het is vermoedelijk voor het eerst in de geschiedenis dat de prestaties van de remmen op deze manier zijn verbeterd.

Consumer Reports, het invloedrijke Amerikaanse consumententijdschrift dat de Model 3 vanwege de slechte remmen vorige week flink bekritiseerde, heeft de afgelopen dagen zijn testauto’s opnieuw onderworpen aan remproeven en constateert dat de auto nu goed stopt. Het blad beveelt de Model 3 inmiddels aan.

Nadat Consumer Reports zijn bevindingen vorige week had gepubliceerd, toonde Tesla-baas Elon Musk zich verbaasd over de resultaten en beloofde dat het bedrijf de remmen snel zou fiksen met een software-update. Die update kwam er afgelopen weekend en inmiddels moeten alle Models 3 bij een noodstop even goed remmen als vergelijkbare auto’s. ‘In de 19 jaar dat ik meer dan duizend auto’s heb getest, heb ik nog nooit gezien dat een auto zijn resultaten wist te verbeteren met een software-update die via internet is verstuurd’, zegt Jake Fisher, die bij Consumer Reports de leiding heeft over de autotests, in een persbericht.

Vorige week constateerde het blad dat de Model 3 een remweg had van 46 meter bij honderd kilometer per uur, ‘veel slechter dan die van elke andere hedendaagse auto die we hebben getest’. De Model 3 vergde zelfs twee meter meer om tot stilstand te komen dan een F-150, een reusachtige pick-uptruck van Ford. Ook bij een tweede, geleende testauto bleek de remweg aanzienlijk langer dan de 40 meter waar Tesla melding van maakt. Het autotijdschrift Car and Driver ondervond ook dat de Model 3 moeite heeft met remmen.

Dat de autofabrikant de problemen met de remmen via een zogenoemde ‘over the air’ update heeft weten op te lossen, is een unicum. Maar het laat ook zien dat de kwaliteitscontrole van de fabrikant te wensen overlaat, zegt een auto-analist in Forbes

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.