nieuws Grondstof

Terwijl de vraag naar e-auto's groeit, stort de prijs voor accubrandstof lithium in

De prijs van lithium, een belangrijke grondstof voor accu’s van elektrische auto’s, is de afgelopen maanden geïmplodeerd. Eerdere berichten over een dreigend tekort blijken schromelijk overdreven. Dit jaar is de prijs met 13 procent gedaald en zijn de stijgingen van na 2016 grotendeels tenietgedaan

Een ‘lithiumakker’ in Chili. Beeld REUTERS

Dat is opmerkelijk omdat de wereldwijde verwachting was dat er tekorten zouden ontstaan, nu de vraag naar accu’s explodeert door de opkomst van de elektrische auto. Maar de markt is de laatste maanden overspoeld met lithium uit Australische mijnen, waardoor Chileense en Chinese producenten – die tot voor kort min of meer alleenheerschappij hadden – hun winsten zagen verdampen. Aan de andere kant neemt de vraag naar de grondstof juist af doordat met name in China – ’s werelds grootste markt – minder elektrische auto’s worden verkocht, nadat de overheid subsidies heeft geschrapt, meldt de Financial Times.

Daarmee is de markt in korte tijd op zijn kop gezet. Vorig jaar sloot Duitsland nog een akkoord met Bolivia voor de winning van lithium. Het vreesde dat tekorten de Duitse ambities om een accugrootmacht te worden, zou dwarsbomen. Bolivia ligt samen met Chili en Argentinië in de ‘lithiumdriehoek’, een gebied met naar schatting de helft van de lithiumvoorraden ter wereld.

Lithium is voor een accu wat benzine is voor een brandstofmotor: tijdens het gebruik van de accu wordt lithium ‘verbrand’ door het te laten oxideren. Bij het opladen wordt de stof gereduceerd, zodat het daarna weer opnieuw gebruikt kan worden. Lithium-ionaccu’s die nu worden toegepast in e-auto’s, smartphones en laptops, zullen de komende jaren de drijvende kracht blijven achter elektrische mobiliteit, die aan de vooravond lijkt te staan van een spectaculaire groei.

Lees verder

Voor het vervoer en de opslag van groene stroom zijn betere accu’s onontbeerlijk. Maar de ontwikkeling ervan is ‘vreselijk ingewikkeld’. Waar blijft de superaccu?

Duitse automakers hebben een achterstand opgelopen op Aziatische fabrikanten. Lukt het nog die in te halen? De accu speelt een sleutelrol.

Waar interessante en spraakmakende verhalen online en in de krant ophouden, gaat het Volkskrantgeluid verder. Wat is een zwart gat precies? En hoe gaat het eraan toe in tbs-klinieken? Onze verhalenmakers leggen het uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden