Terreinwagen is niet vies, en zo veilig als zijn bestuurder

Terreinwagentje pesten wordt bijna een hobby van politici en bestuurders, zegt Han de Ridder. Maar zo vies, gevaarlijk en ordinair is die auto helemaal niet....

Ik erger me al een tijdje behoorlijk aan de eenzijdigebenadering van de vermeende gevaren en milieuproblemen dieterreinwagens zouden opleveren. Als eigenaar van zo'n auto voelik me in een hoek gezet waar ik niet thuishoor. Ik word er moevan in één adem genoemd te worden met aso's, pooiers endrugsdealers, alleen omdat ik in een terreinwagen rijd. Ik wildaarom wat andere argumenten dan de gebruikelijke naar vorenbrengen en daarmee een aantal zorgvuldig gekweekte misverstandenrechtzetten: een bericht uit de echte wereld in plaats van uitdie der politici.

Terreinwagens en SUV's zijn veel politici en bestuurders eendoorn in het oog, en daarom moeten eigenaren ervan dwarsgezetenworden door ze bijvoorbeeld niet meer in aanmerking te latenkomen voor een parkeervergunning (Binnenland, 29 september). Nuweer in Amsterdam, maar het wordt een landelijke trend 4x4's enhun bestuurders op hetzerige wijze in de verdomhoek te zetten.

Het zal u verbazen, maar een terreinwagen is helemaal nietmilieuonvriendelijk, integendeel. De constructie van 4x4 auto'sis een stuk steviger dan van gewone auto's, omdat ze voor gebruikonder zware omstandigheden zijn gebouwd. Daardoor hebben ze eenpotentieel veel langere levensduur. Dat die niet altijd'verbruikt' wordt, is een ander verhaal: dat heeft te maken metde consumptiedrift.

Mijn (Engelse) 4x4 is al achttien jaar oud, heeft inmiddelsvijf ton op de teller en loopt nog als een tierelier. Mijn autois in 1987 gemaakt en daarbij is gebruikgemaakt van alles wat detechniek toen bood om te voldoen aan de toenmalige milieu-eisen.Nu word ik uitgemaakt voor milieucrimineel ('smerige auto') omdatik in een auto rijd die, naar de huidige maatstaven, inderdaadniet tot de schoonste auto's behoort.

Het produceren van een auto (inclusief het delven,transporteren en verwerken van de grondstoffen) kost meer energiedan die auto in zijn hele werkzame leven kan verbruiken. Volgensdeze gedachten heb ik, helemaal alleen, de productie van minstensdrie auto's overbodig gemaakt. Ik ben dus juist ergmilieuvriendelijk bezig, maar geen politicus of bestuurder diedat nog wil horen.

Ik denk dat het merendeel van de 4x4's buiten de steden tevinden is. Er zullen best stadse poseurs zijn die er indruk opde blondjes mee willen maken, maar ik denk dat dat een minderheidis. Vaak wordt gezegd dat 90 procent van 4x4-eigenaren er tochnooit mee het terrein in gaat. Moet dat dan? Je kunt zo'n autotoch ook rijden vanwege de extra veiligheid die hij biedt inomstandigheden die in de stad volkomen onbekend zijn?

Men schijnt te vergeten dat dergelijke auto's buitengewoonhandig zijn als je, zoals ik, op het platteland woont. Momenteelis de bietencampagne weer aan de gang en de aardappelen wordengerooid: dat betekent veel bagger op de binnenwegen en dat isspekglad. Dan rijd ik toch liever in mijn Land Rover dan in eentweewiel-aangedreven auto. Dat is echt veel veiliger. Daarbijzijn veel binnenwegen aanzienlijk smaller dan de P.C.Hooftstraat, dus een bermpje is al gauw meegepakt als je eentegenligger ontmoet.

De vermeende onveiligheid van de 4x4 is ook al zo'n te pasen te onpas aangevoerd argument. Elke auto is zo onveilig alszijn bestuurder. Ze zouden eerder omslaan in de bocht. Dan ga jeals goede chauffeur toch niet zo hard door de bocht? Ze hebbeneen langere remweg. Dan hou je toch gewoon meer afstand? Demensen met een 4x4 die ik ken, zijn zich er van bewust dat ze ineen hoge, zware auto rijden en passen hun weggedrag daarop aan.

Uit onderzoek is gebleken dat een 4x4 vier tot zeven keer meerletsel veroorzaakt dan een gewone personenauto. Hoe zit dat metbestelbusjes, lijnbussen en vrachtwagens?

De redenen een 4x4 te kopen, kunnen legio zijn. Maar wat zijnlegitieme redenen en wie maakt dat uit? Niet een wethouder dieze te groot vindt of een politieke groepering die ze niet mooivindt, lijkt me. En waarom de scheiding (als het omparkeervergunningen gaat) tussen een 4x4 en andere grote auto's?De grote BMW's, Mercedessen en Volvo's nemen heus niet minderplaats in.

Ik heb zelf mijn 4x4 gekocht vanwege zijn lange levensduuren daarmee lage afschrijving, de mogelijkheid om wat makkelijkeren veiliger over de klonterige binnenwegen te kunnen rijden enomdat hij in het algemeen goed tegen een stootje kan.

En ja: het is ook nog gewoon leuk om er een te hebben!

Weet u wat ik enge bestuurders vind? De doorsnee-bestuurdervan de doorsnee lease-bak (ik kan ook generaliseren hoor), diedenkt ongestraft als een raket te kunnen gaan omdat hij airbags,tractie-controle, ABS en dergelijke hulpmiddelen heeft. Die zijnpas gevaarlijk, want ze denken dat als er wat fout gaat, ze welgered worden door de elektronica. Tijdens het rijden bellen,agenda bekijken, vergaderen, kortom, kantoor houden in je auto.

Dat soort vind ik nou eng.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.