Telegraaf Media Groep profiteert van advertentiemarkt

De omzet van de Telegraaf Media Groep is het afgelopen jaar met 6 procent gestegen ten opzichte van 2005. Toen zette de uitgever van onder meer de ochtendkrant De Telegraaf 736,7 miljoen euro om....

Bestuursvoorzitter Ad Swartjes gaf geen winstverwachting voor 2007, maar rekent wel op een verdere stijging van het bedrijfsresultaat exclusief bijzondere posten. ‘Onze printproducten staan, wat oplage- en advertentievolume betreft, nog steeds onder druk.’ Swartjes noemt het ernstig dat het bedrijf weinig merkt van de aantrekkende economie.

Het bedrijfsresultaat, exclusief afschrijvingen en bijzondere posten, steeg in 2006 met 23 procent tot 48 miljoen euro. De stijging is veroorzaakt door een licht gestegen advertentieomzet, de verkoop van de Limburgse kranten, de aankoop van Sky Radio en bezuinigingen. Het concern moest 15 miljoen euro meer afschrijven dan een jaar eerder.

Het afgelopen jaar verdwenen er bij het concern vijfhonderd banen. De helft hiervan kwam voor rekening van afstotingen, de andere helft als gevolg van interne reorganisaties.

De totale omzet van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf bleef gelijk, maar het gelijknamige dagblad kampt met een dalende oplage. Onder meer dankzij de bezuinigingen nam het bedrijfsresultaat ‘belangrijk toe’, aldus het bedrijf.

Basismedia, de uitgever van het gratis dagblad Spits, zag de omzet de afgelopen maanden stijgen. Het onderdeel rekent op een gelijkblijvend resultaat. Het onderdeel Keesing Media Group, dat een groot deel van de omzet buiten Nederland haalt, ontwikkelt plannen voor verdere internationale expansie, onder meer in landen waar TMG al actief is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden