NieuwsNedcar

Tegenvaller voor VDL Nedcar: BMW zet streep door contract nieuw model

BMW wil zijn contract voor de bouw van auto's bij het Nederlandse VDL Nedcar openbreken. Het gaat om de opvolger van het model X1, die vanaf 2023 bij Nedcar van de band moest lopen. Daar is nu een streep door getrokken.

De productiehal van VDL Nedcar in Born. Beeld ANP XTRA

Volgens bronnen binnen het concern is de ontwikkeling van deze opvolger, met de interne typenaam U11, gestaakt. Dit besluit zou dinsdag zijn genomen door de BMW-directie in München. De Duitse autobouwer wil de productie meer concentreren rond eigen fabrieken, waardoor er minder behoefte is aan externe productiecapaciteit van VDL Nedcar. 

Het contract voor de opvolger van de X1 was in november vorig jaar juist verlengd. Daarmee was de werkgelegenheid tot het eind van het volgend decennium gegarandeerd, zei VDL Nedcar toen. 

Morgen wordt het personeel van Nedcar geïnformeerd over de plannen. Wat de gevolgen zijn voor de werkgelegenheid na 2022 is nog niet duidelijk, zegt Petra Bolster, bestuurder bij FNV Metaal. De bond wil volgende week met de directie van Nedcar om de tafel. 

VDL Nedcar zegt de berichtgeving te kunnen bevestigen noch ontkennen. BMW heeft inmiddels bevestigd dat er vanaf 2023 geen BMW-modellen meer in Born gebouwd worden.

Bij Nedcar in Born wordt ook de Mini geproduceerd, die ook tot de stal van BMW behoort. Wat hiermee gaat gebeuren, en met mogelijke opvolgers van de huidige Mini-modellen, is nog onduidelijk. De nog altijd populaire Mini wordt ook in het Britse Oxford gebouwd.

Coronaklappen

De Nederlandse autoproducent is al langere tijd op zoek naar een tweede klant naast BMW, maar die zoektocht is tot nu toe zonder resultaat gebleven. De auto-industrie kampt sinds vorig jaar met teruglopende verkopen en de coronacrisis heeft een nieuwe klap uitgedeeld. Veel zal afhangen hoe de economieën zich wereldwijd zullen herstellen de komende maanden. Als de vraag naar auto’s niet aantrekt, zijn verdere ingrepen niet uitgesloten.

VDL Nedcar ziet zichzelf als een partij die flexibel kan inspelen op behoeften van autoproducenten en hoopt dat als gevolg van dezelfde coronacrisis meer fabrikanten productie naar Europa zullen halen om minder afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld China. Maar voorlopig is op de Europese markt sprake van overcapaciteit en lijkt de kans op nieuwe productiemogelijkheden beperkt.

Brussel is bezorgd over bestelbusjesmonopolie

De Europese Commissie is een diepgravend onderzoek begonnen naar de aangekondigde fusie tussen de Franse automaker PSA en zijn Italiaans-Amerikaanse branchegenoot Fiat Chrysler (FCA). Brussel vreest dat de fusie leidt tot minder concurrentie in de markt voor bestelbusjes. 

Heet hangijzer is de positie van Opel, dat voor de fusie nauwe banden had met Renault voor de productie van busjes. Maar sinds de overname van Opel heeft de directie van PSA de banden met Renault doorgesneden.

De Commissie had vorige week al haar bezwaren kenbaar gemaakt. PSA en Fiat hadden voor deze week uitsluitsel moeten geven. Nu dit niet is gebeurd, wordt een zwaarder onderzoek ingesteld, dat zeker enkele maanden gaat duren. De beoogde fusie loopt hierdoor vertraging op.

VDL Nedcar kondigde vorig jaar al het verdwijnen van honderden banen aan omdat enige klant BMW minder auto's verkocht. Werknemers in de flexibele schil betaalden toen als eerste de tol. 

Nu Europa uit zijn lockdown kruipt en de autoproductie overal weer hortend en stotend op gang is gekomen, blijkt het veelgebruikte just in time-principe ineens niet zo ideaal. Heeft het concept zijn langste tijd gehad? 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden