'Te dure' accu stelt eigenaar van elektrische fiets teleur

Kopers van e-bikes houden te weinig rekening met flinke extra kosten voor het vervangen van de accu, zegt de Fietsersbond. De ANWB onderzoekt of oude accu's nieuw leven ingeblazen kunnen worden.

Bezoekers van de vakantiebeurs bekijken een elektrische fiets. Accu's zijn na 3 tot 5 jaar aan vervanging toe, al kunnen ze volgens de ANWB bij goede behandeling 7 jaar mee.Beeld Roel Burgler / Hollands Hoogte

Is de accu van een elektrische fiets te duur en te gauw stuk? Een gemiddelde elektrische fiets kost 1.800 euro, bijna twee keer zo veel als een normale fiets. Veel geld voor een nieuw rijwiel. En dan is het na 3 tot 5 jaar al tijd voor een nieuwe accu, die zomaar 500 euro kan kosten. Volgens de Fietsersbond houden veel mensen geen rekening met die extra kosten als ze een e-bike kopen.

'Als na vijf jaar je accu is versleten, ben je gedwongen er een te kopen bij dezelfde leverancier, want ieder merk heeft zijn eigen vorm. Dat is ook een manier om extra winst te maken', zegt Kees Bakker, e-bikespecialist bij de Fietsersbond. 'Het is als bij auto's: een merkloos onderdeel is altijd goedkoper.'

Hans de Looij, fietsexpert van de ANWB, nuanceert die kritiek van de Fietsersbond. Volgens hem gaan de nieuwste accu's wel tot zeven jaar mee, mits ze goed behandeld worden. 'Sommige mensen zetten hun fiets 's winters in een koude schuur en kijken er dan maandenlang niet naar om. Dat overleeft een accu niet. Hij komt in een soort slaapstand, waar hij niet altijd meer uit ontwaakt. De cyclus van laden en ontladen is van levensbelang voor een accu. Wij adviseren mensen daarom ook in de winter geregeld een stukje te fietsen.'

E-bike

De elektrische fiets is bezig aan een onstuitbare opmars. In 2015 verkochten fietsenhandelaren 276 duizend e-bikes; goed voor 28 procent van het totale aantal verkochte fietsen en ruim 50 duizend meer dan in 2014.

Niet geheel ongegrond

Toch vindt de ANWB de kritiek van de Fietersbond niet geheel ongegrond. De Looij: 'Op accu's zit een leuke marge. De verkoop van accu's is een verdienmodel voor de fabrikanten. Ook wij vinden een nieuwe accu hoog in prijs. Als een e-bike vijf jaar oud is, is de accu die erin zit al meer waard dan de elektrische fiets zelf. Dat is een vreemd gegeven.'

Maar volgens directeur Huub Snellen van fietsfabrikant Accell Nederland is het 'volkomen logisch' dat er ook op de accu een winstmarge zit. 'Bij ons zal de schoorsteen moeten blijven roken', zegt Snellen. Volgens hem zijn de prijzen van Accell, bekend van merken als Sparta, Batavus, Koga en Loekie, echter bescheiden. 'Anders gaan onze klanten wel naar de concurrent. We zijn geen monopolist.'

Het verwijt van de Fietsersbond dat een nieuwe accu alleen kan worden besteld bij de fabrikant van de fiets, snijdt volgens Snellen geen hout. 'In auto's zit de accu onder de motorkap, maar bij een fiets is de batterij verwerkt in het frame. De accu is onderdeel van de vormgeving. Daarom zijn batterijen merkspecifiek. Iedere fabrikant maakt immers een andere fiets.'

Snellen vergelijkt de accu van een elektrische fiets met de batterij van een telefoon, tandenborstel of boormachine. De batterij gaat in kwaliteit achteruit als hij vaker wordt gebruikt. 'Een batterij werkt nu eenmaal op basis van een chemisch proces dat steeds minder krachtig wordt en niet eindeloos kan worden herhaald. Het lijkt alsof mensen dat bij fietsen minder snel accepteren dan bij een boormachine. Die gaat ook achteruit als hij vaak wordt gebruikt.'

Bovendien is batterijtechnologie nu eenmaal duur, zegt Snellen. 'Het is ook logisch dat de batterij van een boormachine goedkoper is dan die van een fiets. De fiets met batterij en passagier weegt 100 tot 150 kilo. De techniek is nu eenmaal duur.' Afhankelijk van hoe de batterij wordt gebruikt, moet een accu volgens Snellen drie tot vijf jaar meegaan.

Accu's reviseren

De ANWB onderzoekt de mogelijkheden om de accu's te laten reviseren, zodat fietseigenaren niet meteen een nieuwe batterij hoeven aan te schaffen. De rijwielbond is onlangs op zoek gegaan naar betrouwbare firma's die oude batterijen weer nieuw leven kunnen inblazen.

Dat idee komt voort uit klachten van leden over de hoge koste van de vervanging van een accu. De ANWB inventariseert hoeveel betrouwbare bedrijven er in Nederland zijn. Voor de zomer wil de bond een lijst publiceren van bedrijven waar elektrische fietseigenaren terecht kunnen voor de revisie van hun batterij. De eigenaar van de e-bike is zijn fabrieksgarantie misschien kwijt als hij zijn oude accu laat renoveren, maar is wel stukken goedkoper uit. Volgens De Looij kan revisie 250 euro besparen.

Het duurt niet lang meer voor de e-bike de Nederlandse fietspaden definitief heeft veroverd. De Looij: 'Binnen 10 jaar rijdt iedereen elektrisch. Je kan de fiets met je smartphone bedienen. Het wordt een superfunctionele fiets.

Vijf tips

1. Laad een lege accu zo snel mogelijk weer op.

2. Laad de accu binnenshuis op, dus bij kamertemperatuur. De capaciteit van de batterij neemt af bij lage temperaturen.

3. Wie zijn fiets in de winter weinig gebruikt, kan de accu het best op kamertemperatuur bewaren in een droge omgeving.

4. Een accu moet regelmatig ontladen en weer opladen om gezond te blijven. Veel laders doen dit automatisch. Het is daarom beter de accu in de lader te bewaren.

5. Probeer in de winter regelmatig een stukje te fietsen. Berg de accu daarna nooit helemaal leeg op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden