Analyse

Taylor Swift lust Apple rauw

Technologiegigant Apple vond het niet nodig te betalen voor de muziek die het doorgaf. Maar daarbij had het gerekend buiten Taylor Swift.

Beeld getty

En met één welgemikte tweet velde Klein Duimpje de reus... To Apple, Love Taylor, twitterde Taylor Swift zondag, met een verwijzing naar de open brief waarin ze aankondigde haar album 1989 niet beschikbaar te stellen aan Apple Music, de aangekondigde muziekdienst van het technologieconcern.

Het was Taylor Swift - de best verdienende popster van het moment - in het verkeerde keelgat geschoten dat Apple gebruikers een gratis proefabonnement van drie maanden biedt en daarbij had bedacht dat gedurende deze periode artiesten, producers en auteurs evenmin hoeven te worden betaald.

'Ik vind dit schokkend, teleurstellend en totaal niet in overeenstemming met dit ooit vooruitstrevende en gulle concern', schreef ze op haar blog op Tumblr.

Beeld anp

Buitencategorie

Normaal gesproken laat het vooruitstrevende en gulle concern zich niets gelegen liggen aan wensen en eventuele eisen van buitenstaanders. Apple bepaalt de koers en de rest van de wereld heeft zich maar te schikken. Maar Taylor Swift is kennelijk van de buitencategorie, want binnen enkele uren nadat de zangeres haar mededeling de wereld in had gestuurd, reageerde Apple.

Ook alweer per Twitter liet Eddy Cue, de baas van Apples onlinediensten, weten dat het beleid zou worden aangepast. 'Apple Music zal artiesten betalen, zelfs tijdens de proefperiode', meldde Cue. 'We hebben je gehoord, Taylor Swift. Love Apple'.

Dat Apple zo snel reageerde en direct Swifts eisen inwilligt, zegt iets over de macht van de 25-jarige zangeres. Eerder al kreeg ze het aan de stok met Spotify, waarvan Swift vorig jaar een deel van haar werk verwijderde, omdat ze vond dat deze streamingdienst artiesten te weinig uitkeerde voor het gebruik van hun muziek.

Ingedekt

Met de oproep van zondag - gedaan vanuit Amsterdam - toont Swift zich een meester in timing. Apples dienst komt over precies een week wereldwijd beschikbaar en het concern wil voorkomen dat de discussie de komende dagen gaat over diens pogingen artiesten te mangelen, terwijl het zelf zwemt in het geld; het concern vertegenwoordigt een waarde van 650 miljard euro.

Apple had zich slim ingedekt tegen mogelijke kritiek. Het concern zegt hogere royalty's te betalen dan andere diensten, om zo de drie maanden inkomstenderving te compenseren. Wie de cijfers erop naslaat, ziet de dode mus die het concern artiesten voorhield: Apple laat 71,5 procent van de inkomsten uit zijn streamingdienst terugvloeien naar artiesten, tegen de naar verluidt 70 procent die veel andere uitkeren, aldus The New York Times.

Artiesten hebben het toch al niet zo op streamingdiensten. Ze verdienden meer aan downloads, maar de populariteit daarvan daalt snel, ten gunste van muziekabonnementen via Deezer of Spotify. Als Apple Music groot wordt en artiesten niets betaald krijgen voor een nieuw album omdat de fans zichzelf trakteren op een gratis abonnement, kan dat kleinere labels en artiesten de kop kosten.

Laagdrempelige sterombineert live die Amerikaanse megasterrenperfectie met de meest laagdrempelige pyjamapartysfeer die je je kan voorstellen.

'Taylor Swift combineert live die Amerikaanse megasterrenperfectie met de meest laagdrempelige pyjamapartysfeer die je je kan voorstellen', schrijft recensent Pablo Cabenda over het concert dat de zangeres gaf in Ziggo Dome.

Taylor Swift tijdens de Billboard Music Awards. Beeld ap

Tact

Dus nam Swift, die zei nadrukkelijk niet voor zichzelf te strijden ('gelukkig kan ik mezelf na vijf albums onderhouden met mijn optredens, en daarvan mijn band betalen, mijn crew en mijn management'), het voor hen op.

'Dit zijn niet de klachten van een nukkig, verwend nest', schreef Swift. 'Ik vertolk het gevoel van elke artiest, auteur en producer in mijn omgeving die bang is zich publiekelijk uit te laten over Apple, omdat we het bedrijf zo bewonderen en respecteren.'

Nu is het moment om de piketpaaltjes te slaan, weet Swift. Vorig jaar waren de inkomsten uit digitale muziek voor het eerst groter dan die uit vaste dragers zoals de cd. Streaming groeit jaarlijks met 40 procent. Als artiesten hun financiële positie willen verbeteren, moet het nu.

Met haar brief toont de zangeres dat ze behalve in muzikaal talent en zakelijk inzicht ook uitblinkt in tact. Apple kon bijna niet anders dan reageren. Dat het concern zijn bepalingen onmiddellijk wijzigde, zal zelfs Swift hebben verbaasd. Het heeft haar status als superster verder versterkt. Of, zoals Elvis Costello twitterde: 'Swifts bericht was een bericht van onze toekomstige president.'

Beeld getty
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden