Taxiconflict Amsterdam terug bij af

De Taxicentrale Amsterdam (TCA) heeft het eindvoorstel van de Amsterdamse wethouder Köhler over de verdeling van de taxistandplaatsen afgewezen. Het voorstel heeft volgens TCA-directeur D....

Door de handelwijze van TCA is de nieuwe taxiwet, die sinds 1 januari geldt, volgens de gemeente Amsterdam onverminderd van kracht. Dat betekent dat elke standplaats toegankelijk is voor wagens van ieder taxibedrijf.

Eerder heeft de aanwezigheid van concurrenten van TCA op de taxistandplaatsen tot gewelddadigheden tussen chauffeurs van de verschillende centrales geleid.

Volgens een woordvoerder van wethouder Köhler zal de politie erop toezien dat elk taxibedrijf overal zijn werk kan doen. De gemeente dreigt standplaatsen op te heffen als er ordeverstoringen zijn.

Wethouder Köhler is eveneens voornemens het aantal telefoonpalen terug te brengen. Er zouden vooral telefoonpalen moeten verdwijnen, waarvan concurrerende bedrijven ondanks de taxiwet geen gebruik mogen maken. Het gaat om drukke locaties als het Stationsplein, het Rembrandtplein en het Amstelstation. Het betreft volgens de woordvoerder van Köhler 'vermoedelijk meer dan twintig telefoonpalen'.

Volgens de gemeente Amsterdam zaaien de telefoonpalen te veel verwarring bij taxiklanten. Ze suggeren dat niet alleen de palen, maar ook de standplaatsen het eigendom van TCA zijn. Dat beeld wil de gemeente met de maatregel wegnemen. TCA gaat het verwijderen van de palen bij de rechter aanvechten.

Ook de Rotterdamse taxibranche is ontevreden over de gevolgen van de taxiwet. De Rotterdamse Taxi Centrale (RTC) en Stichting Sanering Taxi Branche hebben minister Netelenbos van Verkeer dinsdag opnieuw om een schadevergoeding van vijf miljoen gulden gevraagd.

Volgens de RTC is het bestaande vergunningensysteem waardeloos geworden, doordat nieuwe taxibedrijven worden toegelaten op de Rotterdamse markt. In het oude systeem zijn miljoenen guldens geïnvesteerd.

De RTC vreest dat woedende chauffeurs tijdens Euro 2000 ordeverstoringen zullen veroorzaken als minister Netelenbos over de schadevergoeding weigert te praten. Het bedrijf TaxiDirekt, dat zich in Amsterdam de woede van TCA-chauffeurs op de hals haalde, maakte onlangs bekend ook in Rotterdam te gaan opereren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden