Taxibedrijven leggen achter elkaar het loodje

Het regent faillissementen in de taxibranche nu de bezuinigingen in het zorgvervoer, voor de meeste bedrijven de belangrijkste bron van inkomsten, zich laten voelen. Taxibedrijven die het nog wel volhouden zien zich gedwongen chauffeurs te ontslaan en proberen met oproepkrachten te overleven.

Beeld anp

Vooral grotere bedrijven met veel personeel in loondienst hebben het zwaar. 'De vergoedingen die gemeenten betalen voor vervoer van mensen met een zorgbehoefte zijn verlaagd. Daar valt voor die bedrijven niet meer tegenop te concurreren', zegt directeur Henk van Gelderen van het Sociaal Fonds Taxi, de instantie die is belast met controle op naleving van de cao.

Van Gelderen verwacht dat meer dan de helft van de 1.100 taxibedrijven met vast personeel dit jaar met verlies afsluit. 'De sector heeft het al jaren moeilijk, nu begint het dramatisch te worden.' In de eerste acht maanden van dit jaar gingen 44 bedrijven failliet, eenderde meer dan in de vergelijkbare periode in 2013, en bijna elke week komen daar wel een paar bij.

Zo werd vorige week bekend dat het bedrijf De Boezem in Capelle aan den IJssel (meer dan 50 jaar oud, 120 personeelsleden) de deuren moet sluiten. Nog deze week werd Taxi Oenema in Heerenveen (200 personeelsleden) failliet verklaard. Afgelopen zomer hield een van de oudste taxibedrijven van het land, het Utrechtse Schoonhoven Buytendijk, ermee op.

Straattaxi's

Nederland telt ongeveer veertigduizend taxichauffeurs. De zogeheten straattaxi's (zesduizend chauffeurs) zijn goed voor eenderde van het totale aantal taxiritten per week. De meeste bedrijven moeten het hebben van contractvervoer en dan vooral van het vervoer van mensen met een zorgbehoefte.

Nu er fors wordt bezuinigd op zorgvervoer en gemeenten door de Wet maatschappelijke ondersteuning (WMO) meer verantwoordelijkheid hebben gekregen is de taxibranche in een situatie beland die zich laat vergelijken met die van de thuiszorg, vindt brancheorganisatie KNV Taxi. Er is sprake van een 'keiharde, koude sanering', zegt voorzitter Bertho Eckhardt.

Gemeenten, zorginstellingen en verzekeraars proberen de kosten van het zorgvervoer te verlagen. Aan de basis daarvan ligt het Kunduzakkoord van 2012 waarin de vergoedingen voor dat vervoer werden teruggeschroefd. Ook het aantal cliënten voor zorgvervoer loopt terug. WMO-indicaties worden aangescherpt, dagbestedingen voor bepaalde groepen patiënten zijn geschrapt.

Taxibedrijven zijn in grote mate afhankelijk van overheidsbeleid. Bij de aanbestedingsprocedure voor het verkrijgen van een vervoersopdracht van een gemeente worden bedrijven tegen elkaar uitgespeeld, zegt bestuurder Rufus Kohn van FNV Bondgenoten. 'Het gevolg is prijsdumping. Wat je ook afspreekt in cao-onderhandelingen, als alles alleen maar goedkoper en goedkoper moet, komt vanzelf de kwaliteit van het zorgvervoer onder druk te staan.'

Dat is ook de vrees van het failliet gegane bedrijf De Boezem uit Capelle aan den IJssel. De vervoerder is al tientallen jaren een van de grotere spelers in het zorgvervoer in de regio Rotterdam. 'Dit is specialistisch werk', zegt Fred Vermeulen, hoofd afdeling taxi van het bedrijf. 'Je vervoert mensen met een beperking. Dat stelt allerlei eisen aan je chauffeurs. Nu zijn de vergoedingen zo drastisch verlaagd dat je geen goed, gekwalificeerd personeel meer in dienst kan houden.'

Het gaat allang niet meer om de kwaliteit van de dienstverlening. Het enige wat telt is wie het werk zo goedkoop mogelijk kan doen, zegt Vermeulen. 'Ondertussen word je door diezelfde overheid met idiote, kosten verhogende verplichtingen opgezadeld. Zoals een peperdure boordcomputer in de busjes.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden