Taxi-oorlog

DE AMSTERDAMSE taxibranche heeft lang een slechte reputatie gehad. Wangedrag van menige chauffeur leverde een penose-achtig imago op. Dankzij de inspanningen van de directie van de Taxicentrale Amsterdam (TCA), de koepel waaronder de taxi-ondernemers werken, is het negatieve beeld enigszins gecorrigeerd....

Chauffeurs van TCA, met 1300 taxivergunningen voorheen monopolist in Amsterdam, oefenen in vele variëteiten terreur uit tegenover nieuwkomer Taxidirekt (100 vergunningen). Chauffeurs van de concurrent worden geïntimideerd en bedreigd; hun wordt op agressieve wijze belet hun werk te doen. Er deden zich al enkele levensbedreigende incidenten voor. De politie heeft arrestaties verricht, maar veel wangedrag is door de vingers gezien.

De woede is gewekt door de op 1 januari van kracht geworden Taxiwet. Met deze regeling creëert minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat een vrije taximarkt. Er zijn regels geschrapt en de tarieven zijn vrij beneden een wettelijk vastgesteld maximum. Het tarief moet voor de klant zichtbaar zijn aan de buitenkant van de auto. Het verkrijgen van een ondernemers- en chauffeursvergunning is eenvoudiger geworden, om nieuw aanbod te werven. Elke chauffeur kan voortaan in heel Nederland ritten aannemen. Klanten mogen zelf bepalen welke auto zij kiezen bij de standplaats en mogen ook een taxi op straat aanhouden. De bedoeling is dat taxi-aanbieders met elkaar gaan concurreren op prijs en kwaliteit.

Talloze chauffeurs van TCA lappen de nieuwe voorschriften aan hun laars. De klant heeft nog niets te kiezen en voor alle TCA-taxi's geldt nog hetzelfde tarief. Politie en justitie hebben vergeefs geprobeerd vredestichtend te interveniëren. TCA heeft nu een beroep gedaan op burgemeester Patijn. Er valt echter niets te bemiddelen. De lokale overheid dient niets anders te doen dan de taxibranche te dwingen tot uitvoering van de wet. En tegen elke gewelddadige actie moet de politie adequaat optreden.

Enig begrip voor het protest van de TCA-chauffeurs is wel op zijn plaats. Velen hebben in het verleden voor veel geld - tonnen soms - een taxivergunning overgenomen. Dat deze chauffeurs van broodroof spreken nu vrijwel iedereen zich voor een habbekrats op het taxivervoer kan storten, lag voor de hand. De overheid heeft de onbedoelde vergunningenhandel gedoogd. Daarom draagt zij mede verantwoordelijkheid voor de penibele financiële situatie waarin menige chauffeur nu dreigt te geraken. Volledige compensatie is geen reële optie; dat zou honderden miljoenen kosten. Maar een tegemoetkoming, bijvoorbeeld in de sfeer van de belasting, zou rechtvaardig zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.