Vestiging van hoogovens van Tata Steel in Port Talbot, Wales. Het Indiase concern heeft de Britse staalactiviteiten te koop gezet.
Vestiging van hoogovens van Tata Steel in Port Talbot, Wales. Het Indiase concern heeft de Britse staalactiviteiten te koop gezet. © EPA

Tata zet Britse staaldivisie in de verkoop

Het Indiase staalconcern Tata heeft de Britse staalactiviteiten in de etalage gezet. Tata Steel IJmuiden, de voormalige Hoogovens, nog steeds winstgevend, wordt niet verkocht.

Het Indiase staalconcern Tata heeft de Britse staalactiviteiten in de etalage gezet. Deze erfenis van het voormalige British Steel - ooit een concern met meer dan 200 duizend werknemers - is al jaren verliesgevend. Gevolg van dit besluit is dat Tata Steel in Europa het voormalige Hoogovens, nu Tata Steel IJmuiden genoemd, als grootste Europese activiteit overhoudt. Dit onderdeel wordt niet verkocht, omdat het nog winstgevend zou zijn ondanks de moeilijke marktsituatie.

In totaal staan in Groot-Brittannië 15 duizend banen op het spel bij Tata - wat er van de 200 duizend banen nog is overgebleven - zelf en nog eens 25 duizend bij toeleveranciers. De verkoop zou snel moeten plaatsvinden. Volgens een Britse bron zou Tata bereid zijn desnoods de Britse fabrieken voor niets weg te geven. De Britse premier David Cameron zou vanwege de ernstige situatie van vakantie zijn teruggekeerd.

Marathonoverleg

Kiest IJmuiden nu voor savoir-vivre?

Na de Duitse Pünktlichkeit kwam de Britse humor. Maar Hoogovens in IJmuiden, de laatste erfenis van de zware industrie in dit land, zal binnenkort voor de tweede keer op eigen benen staan, zij het dit keer onder de naam Tata Steel Europe. Lees hier meer (+).

Het elf personen tellende topbestuur van Tata - de zogenoemde board - nam het drastische besluit na een marathonoverleg dat tot ver in de nacht van dinsdag op woensdag in Mumbai voortduurde. De board onder leiding van Cyrus Mystri - een van de telgen uit de Tata-familie - bestaat uit negen Indiërs plus een Brit en een Nederlander in de persoon van Jacobus Schraven, een voormalig president van Shell Nederland en directeur van VNO-NCW.

Onduidelijk is of er überhaupt een geïnteresseerde is te vinden is voor het Britse deel van Tata Steel Europe, waarvan Port Talbot in Wales en Scunthorpe aan de Britse noordoost-kust de grootste onderdelen zijn. Sluiting van grote onderdelen is niet denkbeeldig. Port Talbot alleen al lijdt dagelijks een verlies van naar schatting 1,2 miljoen euro. Mogelijk dreigen ingrijpende nieuwe saneringen bovenop de duizenden banen die daar nu al worden geschrapt.

In totaal werken bij Tata Steel Europe nog 32 duizend werknemers; naast 15 duizend in Engeland, nog eens 10 duizend in Nederland en 7.000 in andere Europese landen. Het concern produceert jaarlijks 18 miljoen ton staal, waarvan 11 miljoen in Groot-Brittannië. In Nederland maakt Hoogovens 7 miljoen ton. Maar de fabrieken van Hoogovens zijn veel moderner en daarnaast profiteert het bedrijf in IJmuiden van zijn gunstige ligging aan zee en de lage koers van de euro.

Pleiten voor invoertarieven

Hoogovens en British Steel fuseerden in 1999 tot Corus. In 2006 nam Tata Steel uit India het concern voor een knockout bod van 12 miljard euro over na een keiharde biedingenstrijd met een Braziliaanse concurrent. Dat was in de tijd dat de bomen nog tot in de hemel groeiden. Een jaar later begon de crisis, waardoor Tata weinig plezier heeft gehad van zijn Europese staalbedrijf. Reden om er nu helemaal vanaf te willen zijn de markt verstorende importen van goedkoop Chinees staal in Europa. De Chinezen kampen met een grote overcapaciteit nu de economie in het eigen land niet meer zo snel groeit en proberen het overgebleven staal goedkoop te slijten in Europa. Volgens Tata Steel is sprake van dumping - het verkopen van staal onder de kostprijs. Tata deed onlangs nog een dringend beroep op de Britse regering om te pleiten voor invoertarieven voor Chinees staal in de hele EU, maar de regering van Cameron weigerde dat.

Tata Steel heeft in de afgelopen jaren al 2,5 miljard euro afgeschreven op de Britse onderdelen. Onlangs werd een herstructureringsplan aangekondigd waarbij onder meer de fabriek voor lange producten (vooral bouwstaal) in Scunthorpe zou worden verkocht aan een private equitybedrijf. Maar de board besloot dat dit een heilloze weg is en wil er nu helemaal vanaf.

Als het concern zijn Britse activiteiten verkoopt, raakt dat mogelijk ook de werkgelegenheid in Nederland. Vakbond FNV vreest dat in IJmuiden op termijn honderd tot tweehonderd banen op de tocht kunnen komen te staan.