Tata Motors wil Jaguar en Land Rover aanschaffen

De Indiase autobouwer Tata heeft zich vrijdag publiekelijk opgeworpen als reddende engel van het Ford-concern. Om de aanhoudende geldzorgen bij de tweede autofabrikant van de VS te lenigen, zette het bedrijf de dochters Land Rover en Jaguar in de etalage....

Tot nog toe heeft het bedrijf zich stilgehouden. Begin vorige week nodigde Ford de top van Tata Motors en de Indiase autofabrikant Mahindra & Mahindra uit voor vertrouwelijke gesprekken die drie weken in beslag zouden nemen.

Ford, dat vorig jaar een verlies van 12,7 miljard dollar maakte, hoopt voor beide merken in totaal 1,5 miljard dollar te ontvangen. Als voorwaarden is gesteld dat een eventuele koper de werkgelegenheid bij beide merken de komende vijf jaar in stand moet houden. Bij Jaguar, de maker van luxueuze zakenauto’s, werken tienduizend employees in fabrieken in Coventry, Birmingham en Liverpool. Land Rover bouwt de befaamde terreinvoertuigen met negenduizend man in de West-Midlands.

Ford kocht Jaguar in 1989 voor 2,5 miljard dollar en betaalde in 2000 2,7 miljard dollar voor Land Rover.

Mahindra & Mahindra bouwt naast landtractoren ook Land Rover-achtige terreinwagens. In een joint venture met Renault verkoopt en bouwt Mahindra jaarlijks 50 duizend Logans, de budgetauto van het Franse automerk, die in West-Europa als Dacia op de markt zijn gebracht. Mahindra verkoopt onder meer SUV’s in de VS.

Het Tata-imperium is in Nederland vooral bekend geworden door Tata Steel, de nieuwe eigenaar van het staalconcern Corus. De autotak van het concern beweegt zich vrijelijk op de internationale automarkt. Het heeft eind vorig jaar met Fiat een samenwerkingsverband opgezet om een ‘100 duizend rupees-auto’ te produceren. De auto van omgerekend 1.700 euro is uitsluitend bedoeld voor de Indiase markt, een van de snelst groeiende automarkten in de wereld.

Topman Ratan Tata gaf gisteren voor het eerst commentaar op een mogelijke overeenkomst met Ford. Hij deed dat in een interview met een Indiaas tv-station gelieerd aan het Amerikaanse CNBC. Volgens hem heeft Tata interesse om ook buiten India met Tata Motors actief te zijn. Het bedrijf kan zo van de sterke afhankelijkheid van India loskomen. De autobouwer is voor meer dan 90 procent van de inkomsten afhankelijk van verkopen in het moederland.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden