Tancode valt na 30 jaar ten prooi aan modernere technologie: iedereen aan de mobiele bank-app

De echte liefhebber kan er nog even van genieten: een knisperende papieren lijst met geheime codes die digitaal toegang geven tot je spaargeld. De tancode, de sleutel voor onlinegeldtransacties die de vroegere Postbank in 1986 ontwikkelde en die ING-klanten sindsdien kunnen gebruiken, is eindelijk ten prooi gevallen aan modernere techologie.

Betaalles door een robot. De jongste generatie hoeft niet meer te leren omgaan met de tancode. Beeld anp

ING gaat zijn website aanpassen aan de app voor mobiel bankieren. In de loop van 2018 gaat de tancode, die de meeste ING-klanten inmiddels per sms ontvangen, voor steeds meer gebruikers ter ziele. Uiteindelijk moeten alle onlinebankierende klanten hun betalingen bevestigen via de mobiel. Voor wie echt niet zonder tancode kan, bijvoorbeeld omdat hij geen mobiele telefoon heeft, belooft de ING een oplossing te bedenken.

Het Transactie Autorisatienummer zag het levenslicht toen de Postbank ruim dertig jaar geleden Girotel bedacht: betalen via het world wide web. De Postbank was een van de eerste banken die internet omarmden. Vooruitstrevende klanten zaten achter een zwartblauw computerscherm te wachten terwijl de Intel 386-processor piepend en krakend richting de digitale snelweg kroop, door een slome telefoonlijn naar een eenvoudige en razendsnelle betalingstoekomst. Inloggen met je wachtwoord, overboekingen autoriseren met telkens een nieuwe tancode.

De tancode bleef lang een vreemde eend in de bijt, ook toen ING - de opvolger van de Postbank - in 2004 Girotel verving door een website en tancodes ook per sms ging versturen. Andere banken verstrekten klanten immers apparaatjes die je pinpas uitlazen en een autorisatiecode genereerden voor overboekingen. De Raboreader voor de Rabobank, de e-dentifier voor ABN Amro. Maar dan moet de klant dat ding wel de hele tijd bij zich hebben om betalingen te kunnen doen. ING vond altijd dat tancodes op papier of per sms makkelijker waren.

Hoofd- en bijzaken

In de loop der jaren werd internet sneller, maakten gsm's plaats voor smartphones, en trokken tangebruikers door naar nieuwe technologieën. ING en andere banken ontwikkelden mobiele apps waarin bankklanten betalingen goedkeurden met een mobiele pincode, en sinds 2015 met hun vingerafdruk. iDeal, dat onlinebetalingen mogelijk maakt, laat gebruikers met hun mobiel een code op hun computerscherm scannen om een betaling in de app klaar te zetten.

De computer wordt bijzaak, de mobiele telefoon hoofdzaak. Ook bij ING keuren consumenten betalingen vanaf de computer inmiddels goed via de mobiele app. Via heel kleine lettertjes kan de gebruiker nog een tancode aanvragen, maar aan het eind van het jaar kan die mogelijkheid naast de kascheque en de girobetaalkaart in het museum worden bijgezet.

Wie toch iets tastbaars wil van zijn bank, rest slechts één optie: een stapeltje overschrijvingskaarten aanvragen. Wie offline wil blijven en graag met een envelop naar de brievenbus loopt, kan dat vooralsnog blijven doen.


Betaalapps bij de vleet

Op de dag dat de tancode werd afgeschaft, werd Payconiq in Nederland ingevoerd. Met deze app kun je in winkels en online betalen door met je mobiele telefoon een code op een pinautomaat of beeldscherm te scannen. En je kunt met een druk op de knop geld overmaken naar medegebruikers in je contactenlijst, zonder een rekeningnummer in te voeren. In België, Luxemburg en Duitsland wordt de app al langer gebruikt.

Banken en techbedrijven leveren felle strijd met elkaar om als winnaar uit de strijd te komen in de ontluikende betaalrevolutie: wie komt met de ultieme manier om overal te betalen via je mobiele telefoon? Payconiq werkt in Nederland vooralsnog alleen op Android-telefoons, in een zeer beperkt aantal winkels, en alleen voor klanten van ING en de Rabobank. Meer detaillisten, banken en ook een mogelijkheid voor iPhone-gebruikers zullen volgens een woordvoerder snel volgen. Payconiq werkt samen met CCV, dat pinautomaten levert aan 137 duizend Nederlandse winkels en andere bedrijven.

Op 13 februari 1986 werd op een bijeenkomst in een kantoor van de Postbank het zogenaamde elektronisch thuisbankieren (Girotel) gestart. Beeld anp

Maar ABN Amro trok zich uitgerekend gisteren terug uit Payconiq om zich te richten op de uitbreiding van de zelf ontwikkelde betaalapp Tikkie. Ondertussen wil een ander techbedrijf, de OK-app, in de loop van dit jaar een app uitrollen die de fysieke portemonnee geheel moet vervangen. Betaling aan de kassa, tot slot, kan nu al gemakkelijker dan door een code te scannen: Android-gebruikers met een rekening bij onder meer de Rabobank, ING of ABN Amro kunnen contactloos betalen door hun mobiel tegen de pinautomaat te houden net als met met een pinpas.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden