Tafelmanieren: zakendoen begint tijdens het toetje

Goede manieren zijn weer helemaal terug in het zakenleven. Aanleiding voor cateringsbedrijf Van Hecke om een cursus 'Zakelijke Etiquette' te starten, zo meldt managementsblad PW....

'Het zakenleven draait tegenwoordig steeds meer om persoonlijke contacten', zegt Meike Goossens, opleidingsadviseur van Van Hecke. 'Producten zijn uitontwikkeld, de verschillen tussen bedrijven worden voor een groot deel bepaald door de persoonlijke touch.' Juist vanwege die touch achten veel bedrijven het van belang de tafelmanieren bij te spijkeren van hun werknemers die regelmatig in contact komen met klanten of opdrachtgevers.

Volgens de zakelijke etiquette is het eerste gedeelte van het etentje uitsluitend bedoeld voor small talk, niet voor gewapper met contracten. Goossens: 'Het etentje is bedoeld om de bodem te leggen. Pas na het hoofdgerecht kom je ter zake. Want als alles na het voorgerecht al is afgehandeld, krijgt de gast het gevoel dat de rest van het etentje maar een formaliteit is.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden