T-Mobile neemt Tele2 over en opent aanval op Vodafone en KPN

Telecomproviders T-Mobile Nederland en Tele2 gaan in Nederland samen verder. Het nieuwe bedrijf wil de aanval openen op marktleiders KPN en Vodafoneziggo. Schiet de consument daar iets mee op?

T-Mobile betaalt 190 miljoen euro voor Tele2 Beeld ANP

Vrijdagochtend maakte Deutsche Telekom, moederbedrijf van T-Mobile Nederland, bekend Tele2 voor een bedrag van 190 miljoen euro over te nemen. Het nieuwe bedrijf, dat onder de vlag van T-Mobile verdergaat, moet geïntegreerde pakketten van vaste en mobiele diensten aanbieden op zowel de consumentenmarkt als de zakelijke markt.

Deze nieuwe speler zal volgens Søren Abildgaard, ceo T-Mobile Nederland, de telecommarkt 'verder openbreken en de klant een beter alternatief bieden voor het duopoli van KPN en VodafoneZiggo. Dat heeft veel te lang vrij spel gehad, ten koste van de klant.'

De geboorte van een derde telecomgigant betekent een terugkeer naar een markt met drie mobiele aanbieders. Of de klant daar echt beter van wordt, is de vraag. In de tijd dat Vodafone, KPN en T-Mobile met zijn drieën de markt beheersten, betaalde de klant weer aansluitkosten en werd onbeperkt internet voor een tientje afgeschaft.

Triopolie

Hogere kosten dus. Dat was ook de conclusie in een kritisch rapport van de Europese Commissie dat de goedgekeurde overnames van Telfort (door KPN) en Dutchtone (door T-Mobile) tegen het licht hield. Om dat 'triopolie' te doorbreken kregen nieuwkomers bij de frequentieveiling van 2012 meer ruimte. Dat leidde in 2013 tot de komst van Tele2.

Met het oog op deze geschiedenis zou een goedkeuring van deze overname een 'rare boodschap zijn aan de markt', zegt analist Tim Poulus van marktonderzoeker Telecompaper. 'De overheid haalt dan feitelijk bakzeil.' Toch is de kans op groen licht groot, denkt de analist. 'Tele2 weet niet winstgevend te worden, dat is niet houdbaar.'

Beeld de Volkskrant

Achter de komma

Bovendien is de markt veranderd. De prijzen zijn flink gedaald, mede door regulering en wellicht ook de komst van Tele2. De nieuwe fusiepartij zal gaan concurreren met een totaalpakket van vast en mobiel, wat Vodafoneziggo en KPN nu ook al doen. 'Afzonderlijk kunnen Tele2 en T-Mobile dat niet', zegt Poulos. 'Dit zogeheten multiplay-pakket met kortingen is typisch Nederlands en werkt erg goed. De aanbieder levert omzet in, maar mensen lopen aanmerkelijk minder hard weg.'

'Het is moeilijk om je in te vechten in de verzadigde en uniforme telecommarkt', aldus de analist. 'Iedereen biedt hetzelfde aan voor relatief goede prijzen. Het is moeilijk om te onderscheiden. Dat wordt concurreren achter de komma.'

Bovendien hebben alle telecombedrijven het zwaar, zo blijkt uit een recente kwartaalrapportage van Telecompaper. De gezamenlijke omzet in het derde kwartaal is met 7,9 procent gedaald naar 1,11 miljard euro. De krimp zal de komende jaren aanhouden, is de verwachting.

Bundeling van krachten

Als de fusie wordt goedgekeurd, krijgt Tele2 Sverige AB, het Zweedse moederbedrijf van Tele2, een kwart van de nieuwe onderneming in handen. Deutsche Telekom, dat eigenaar is van T-Mobile Nederland, krijgt de overige 75 procent. De verwachting is dat de deal in de tweede helft van 2018 wordt afgerond. Binnen drie jaar moet op jaarbasis 150 miljoen euro worden bespaard.

De nieuwe combinatie is goed voor circa 2 miljard euro aan omzet en telt een klantenbestand van 4,3 miljoen abonnees. Klanten van Tele2 krijgen door de bundeling van krachten onder meer toegang tot het snelle 4G-netwerk van T-Mobile.

Winnaar

En wie wordt de winnaar? Consultant Rudolf van den Berg zei tegen de NOS dat de prijzen voor consumenten omhoog zullen gaan. 'In landen met vier of meer mobiele operators zie je meer innovatie en lagere prijzen.' Analist Poulos wil zich niet aan een voorspelling wagen. Hij ziet in ieder geval in marktleider KPN een winnaar. De nieuwe concurrent wacht immers een lastig integratieproces. Bovendien is Vodafoneziggo bezig met modernisering van het vaste netwerk. 'Er speelt van alles in deze sector.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden