T-Mobile Nederland krijgt nieuwe top

Deutsche Telekom haalt de bezem door de top van zijn dochterbedrijf T-Mobile Nederland. Het concern vervangt bijna het complete management. 'Wij zijn vastberaden in onze doelstelling van T-Mobile Nederland een succesvolle groeimotor te maken', schrijft Deutsche Telekom-bestuurder Claudia Nemat in een toelichting op dat besluit.

null Beeld ANP
Beeld ANP

Het woensdag uitgegeven persbericht van Deutsche Telekom leest als een langgerekte banencarrousel. De hoogste baas van T-Mobile Nederland, Mark Klein, wordt beleefd bedankt voor bewezen diensten. Hij is pas twee jaar geleden aangetreden en verdwijnt in september naar een Duitse verzekeraar. De naam van zijn opvolger is nog niet bekend.

Geen woord in het persbericht over de teleurstellende cijfers van T-Mobile Nederland. Terwijl T-Mobile het afgelopen jaar omzetverlies incasseerde, wist de grootste concurrent, KPN, te groeien.

Digitalisering

'Het is nu aan het nieuwe management om de onderneming naar het volgende niveau te tillen', aldus de vertrekkende algemeen-directeur Klein.

Technologiedirecteur Lampros Iskos 'heeft nieuwe carrièremogelijkheden gevonden' in zijn nog altijd onder schulden gebukt gaande thuisland Griekenland, vermeldt het persbericht. De Nederlander Rachid El Hattachi volgt hem op.

Marco Kind, vier jaar geleden aangesteld als directeur van T-Mobile's consumentendivisie in Nederland moet plaatsmaken voor de 52-jarige Martin Knauer, de huidige directeur van Congstar, een tweede merk van Deutsche Telekom in Duitsland.

Financiële topman vervangen

De financiële topman Freddy Dijkman, net als Kind sinds 2012 bij T-Mobile Nederland, wordt vervangen door een interimmer. Marieke Snoep, een jaar geleden benoemd als directeur voor de zakelijke markt, mag als enige van het vijftal directeuren blijven.

Deutsche Telekom denkt met het nieuwe management beter aan te kunnen sluiten bij de snel groeiende digitalisering van het communicatieverkeer. Onlangs kwam T-Mobile Nederland onder de slogan 'Mobile First' met een nieuwe strategie voor de komende drie jaren. Daarbij verschuift het zwaartepunt van traditioneel bellen naar mobiele datacommunicatie.

Totaalpakket

De komst van het nieuwe management maakt het mogelijk in Nederland de 'Mobile First'-strategie versneld door te voeren, meent Deutsche Telekom-bestuurder Nemat.

T-Mobile is in omvang de derde mobiele aanbieder in Nederland, na KPN en Vodafone. Pogingen van Deutsche Telekom het dochterbedrijf te verkopen liepen eerder op niets uit.

Probleem voor T-Mobile is dat het in Nederland geen vast netwerk heeft. Het kan daardoor geen totaalpakketten aanbieden met zowel vaste als mobiele diensten. Marktleider KPN kan dat wel. Vodafone kan dat binnenkort ook, dankzij zijn krachtenbundeling met kabelbedrijf Ziggo.

Juist in die combinatie van mobiele en vaste telefonie, breedbandinternet en televisie zitten voor ondernemingen in deze sector de meeste groeimogelijkheden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden