Superunie weert producten Heineken na prijsverhoging

Superunie, de inkooporganisatie van zestien supermarktketens, boycot producten van Heineken. De bierbrouwer zou niet kunnen aangeven waarop een prijsverhoging is gebaseerd....

Dat meldt het supermarkt-vakblad Distrifood. Superunie, inkoper voor onder meer Hoogvliet, Jan Linders, Jumbo, Sligro, Vomar en de Plus-supermarkten, heeft de onorthodoxe maatregel van een boycot genomen om een doorbraak in de prijsonderhandeling met Heineken te forceren. Het gaat om merken als Murphy's, Vos, Wieckse Witte en Lingens Blond, en om al het bier van Heineken dat in blik wordt verkocht. Flesjes Amstel, Brand en Heineken worden nog wel afgenomen.

Superunie beslaat bijna een kwart (23,8 procent) van het supermarktwezen in Nederland. Directeur Frans Fredrix zegt de onderhandelingen over tientallen miljoenen euro's gaan. De winkeliers die bij Superunie zijn aangesloten, zijn bezorgd over de ontwikkelingen, omdat de boycot van Heineken plaatsvindt kort voor de carnavalsperiode, waarin doorgaans veel bier wordt verkocht.

Heineken wil zelf geen commentaar geven. Volgens supermarktorganisatie CBL stellen inkopers hun assortiment steeds kritischer samen. 'Het winkelschap is niet van elastiek, en het aanbod wordt steeds groter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden