Supers wachten nog met prijzenslag

De supermarkten zijn voorlopig niet van plan langdurig en op grote schaal te gaan stunten met de prijzen van merkartikelen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Fabrikanten vreesden dat hun artikelen inzet zouden worden van een prijzenoorlog tussen de verschillende supermarktketens. Die angst blijkt ongegrond. Geen van de supermarkten lijkt op dit moment bereid het initiatief te nemen tot een massale prijzenslag.

'De winstmarges voor supermarkten zijn momenteel al niet hoog. En het is niet de bedoeling dat we een aantal producten verliesgevend moeten gaan verkopen', meent woordvoerder E. Muller van marktleider Albert Heijn. 'Verwacht van ons dus geen prijswijzigingen. Maar zodra andere supermarkten langdurig producten gaan afprijzen, zullen wij wellicht volgen.'

Als Albert Heijn gaat stunten, zal dat vooral met het goedkope Euroshopper-assortiment en het huismerk zijn. 'Bij die producten zijn we niet zo zeer aan marges gebonden en hebben we exclusiviteit', zegt Muller. Overigens is het de verwachting dat vooral de huismerken te lijden zullen krijgen van eventuele prijsverlagingen van de A-merken.

Ook de Vendex Food Group (Edah, Konmar, Dagmarkt) heeft voorlopig geen plannen voor prijswijzigingen. Woordvoerder M. Ruis denkt pas vanaf februari een beeld te krijgen van de gevolgen, omdat januari traditioneel een maand is waarin supermarkten veel aanbiedingen hebben.

Hij nuanceert de gevolgen van de nieuwe wet: 'Zeker niet alle A-merken hanteerden minimumprijzen. Veel fabrikanten lieten ons volkomen vrij. Het verschil is alleen dat ons geen beperkingen meer kunnen worden opgelegd', aldus Ruis.

Vooral Grolsch heeft in het verleden hardnekkig vastgehouden aan de bodemprijzen. De bierbrouwer dwong discountketen Nettorama bijvoorbeeld om kratjes Grolsch te verkopen voor de in het leveringscontract genoemde prijs. Toen de keten dit weigerde, werd de levering werd stopgezet. In de daaruit voortvloeiende rechtzaak werd Grolsch in het gelijk gesteld.

Grolsch ging deze week onmiddellijk in de aanbieding bij Nettorama, evenals de producten van zeven andere fabrikanten die vasthielden aan de bodemprijzen, zoals Douwe Egberts en Pampers. 'De grote slag heeft het afgelopen halfjaar al plaatsgevonden. Doordat wij en Dirk van den Broek toen honderden producten hebben afgeprijsd, is er nu sprake van een zachte landing', zegt algemeen directeur J. Bastmeijer van Nettorama.

Hij verwacht niet dat het tot een prijzenoorlog komt. 'De normale full service-supermarkten kunnen niet omlaag met hun prijzen, vanwege hun zegeltjes en airmiles. Als de andere ketens wel zakken, gaan wij gewoon mee. Wij willen het prijsverschil van 10 à 12 procent ten opzichte van de normale ketens behouden.'

Algemeen directeur B.J. Kersten van de Hermans Groep (A & P, Grosmarkt, Maxis) denkt dat de nieuwe wet geen aanleiding is voor structurele prijsverlagingen, wel voor incidentele reclame-uitingen. 'Grolsch en ook Heineken konden nooit in de aanbieding, waardoor we ons heil moesten zoeken in aanbiedingen van onbekende bieren. Dat was voor ons minder aantrekkelijk, maar dat wordt nu anders', zegt hij.

Behalve bedrijfseconomisch gezien, denkt Kersten ook dat de prijzen uit moreel oogpunt niet omlaag kunnen. 'Hoe moet je dat verkopen aan je klanten? Die zullen zich enorm bedonderd voelen, omdat wij jarenlang de prijs hoog zouden hebben gehouden.'

Bij Hermans gaan de prijzen in ieder geval niet structureel omlaag, vertelt Kersten. 'Enkele jaren geleden werd de bodemprijs voor brood al losgelaten. Toen was het even mogelijk een brood voor 99 cent te kopen. Dat had natuurlijk gevolgen voor de kwaliteit, maar dat werd door de klant niet gepikt.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden