Nieuws

Supermarktketens Plus en Coop fuseren om oude en nieuwe rivalen het hoofd te bieden

En weer verdwijnt er een bekende naam uit het Nederlands straatbeeld. Op de gevels van de ruim 300 filialen van de supermarktketen Coop prijkt vanaf volgend jaar het logo van nu nog concurrent Plus. De twee bedrijven kondigden maandag aan te gaan fuseren.

Een klant rekent af bij het Plus-filiaal in Eindhoven. Samen met Coop zal Plus een marktaandeel van 10 procent hebben.  Beeld ANP
Een klant rekent af bij het Plus-filiaal in Eindhoven. Samen met Coop zal Plus een marktaandeel van 10 procent hebben.Beeld ANP

Door het samengaan ontstaat er een bedrijf met 40 duizend werknemers, 550 vestigingen, een gezamenlijke omzet van 5 miljard euro en een marktaandeel van ruim 10 procent. Plus wordt zo de nummer 3 van Nederland, na Albert Heijn dat 35 procent van de markt in handen heeft en Jumbo met 21,5 procent.

De fusie is het logisch gevolg van de veranderende marktontwikkelingen, zegt Dirk Mulder, sectorbankier retail van ING. Toen vorig jaar de coronacrisis uitbrak en meer consumenten hun levensmiddelen aan de deur lieten bezorgen bleken Coop, Plus en Spar te profiteren van het capaciteitsgebrek van grotere concurrenten als AH, Jumbo en de pure websuper Picnic. ‘Die liepen tegen de grenzen aan van capaciteit van de centrale distributiecentra van waaruit ze de consumenten bedienen, en de limiet aan bestelbusjes.’

Thuisbezorgen

In die tijd bleek het systeem van de kleinere supermarkten goed te werken. Zij laten medewerkers van een filiaal de bestelde boodschappen verzamelen en vanuit de winkel thuisbezorgen. ‘Coop, Plus en Spar bleken op dat gebied net iets harder te groeien dan de grote drie van de rivalen’, stelt Mulder. Het is niet de meest efficiënte aanpak, aldus de ING-man. ‘Verdere automatisering vraagt om een efficiënte logistiek en dat vraagt weer om grote investeringen. Dat kan alleen maar als je een bepaalde schaalgrootte hebt.’

null Beeld

Volgens marktonderzoeker GfK wordt al zo’n 7 procent van de boodschappen online besteld. De belangstelling voor thuisbezorging is geëxplodeerd door de coronacrisis: vorig jaar groeide die markt met 65 procent. Er is ook een nieuwe vorm van concurrentie opgedoken, in de vorm van snelbezorgservices als Gorillas, Flink, Getir en Zap.

‘Door samen op te trekken borgen we dat onze ondernemers ook in de toekomst in hun lokale marktgebied klanten succesvol kunnen bedienen’, aldus Duncan Hoy, algemeen directeur Plus, die de nieuwe onderneming gaat leiden. ‘In deze sterk concurrerende en consoliderende markt biedt schaalvergroting meer slagkracht voor beide ondernemingen’, zegt Fred Bosch, algemeen directeur Coop. Bosch wordt financieel directeur.

Bedrijfscultuur

Coop en Plus passen goed bij elkaar, denkt Mulder. ‘Het zijn allebei coöperaties met grotendeels zelfstandige ondernemers. Ze hebben een bedrijfscultuur die bij elkaar past.’

Door de fusie denken Plus en Coop jaarlijks 50 miljoen aan synergievoordelen te behalen. Winkelsluitingen lijken niet nodig: overlap is er nauwelijks. Banen sneuvelen vooral door het samenvoegen van de hoofdkantoren.

Beide ketens zijn aangesloten bij de Superunie, een inkooporganisatie die ook kleine concurrenten bedient als Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Jan Linders, Spar, Poiesz en Boon’s Markt en een gezamenlijk marktaandeel heeft van ruim 27 procent. Marktkenners denken dat van deze kleine supermarkten een aantal zich ook zal aansluiten bij het nieuwe fusiebedrijf.

In februari van dit jaar nog kondigde Deen, eigendom van de gelijknamige familie, de verkoop aan van zijn 89 supermarkten. Albert Heijn neemt er 39 over, Vomar Voordeelmarkt 22 en Dekamarkt 19. Om de concurrentie te kunnen bijbenen zou Deen fors moeten investeren in de onlineverkoop en logistiek. ‘De familie heeft een andere keuze gemaakt’, zei directeur Leendert van Eck bij die gelegenheid.

De laatste decennia waren al meer merken uit de winkelstraat verdwenen. In 2009 kocht Jumbo zijn concurrent Super de Boer op. In 2012 werden 400 C1000-winkels opgekocht. In 2018 lijfde de nummer 2 van Nederland 70 vestigingen van Emté in.

Fusies

Ook Coop is het product van allerlei fusies. Het bedrijf begon in 1891 als coöperatie in Zaandam, Coop Nederland. Deze eeuw gingen er winkelformules in op als E-Markt, Volumemarkt, Edah en de Emté-filialen die niet meegingen naar de Jumbo in 2018.

‘Er zijn veel partijen verdwenen’, zegt sectorbankier Mulder, ‘maar met 17 supermarktorganisaties en 25 formules hebben we nog steeds een divers voedselaanbod.’ En dankzij thuisbezorging zit de klant niet vast aan de winkels bij hem in de buurt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden