Supermarktketens Ahold en Delhaize gaan definitief samen

Dick Boer, de aanstaand topman van de nieuw te vormen supermarktgigant Ahold Delhaize, was woensdag met één overduidelijk doel naar Brussel afgereisd: benadruk tegenover iedereen die het horen wil dat Belgen en Nederlanders, ook in de nieuwe situatie, even belangrijk zijn. De overname, waar vrijwel alle experts over spreken, werd door het bestuur dan ook zalvend 'een fusie der gelijken' genoemd.

Beeld anp

Een fusie gebaseerd op logica bovendien, zegt Boer. '90 procent van onze plannen kwamen al overeen. Het was daarom vanaf het begin al duidelijk dat het ging lukken. Beide bedrijven zitten in hetzelfde segment, hebben te maken met dezelfde uitdagingen en bevaren dezelfde koers.'

Het nieuwe 'Ahold Delhaize' is vanaf halverwege 2016 het op drie na grootste supermarktconcern van Europa en het vijfde van de Verenigde Staten, waar zo'n 60 procent van de omzet vandaan komt. In totaal heeft de nieuwe combinatie 6500 Albert Heijn's, Gall & Gall's, Giant's, Delhaize's en Tempo's die afgelopen jaar een gezamenlijke omzet van 54 miljard euro opleverden. Opgeteld werken er bij beide bedrijven ruim 350 duizend mensen.

Dat klinkt imposant, maar het doel van de nieuwe onderneming is niet om de allergrootste te worden, zegt Boer. Ahold Delhaize wil zich vooral richten op verdere innovatie van de websites en de winkels, op een goede behandeling van de aandeelhouder en vooral: op de klant die, als we het nieuwe bestuur mogen geloven, de echte winnaar is van deze fusie.

Dick Boer gaat het nieuwe fusiebedrijf leiden. Beeld anp

Bijna half Belgisch

Het samengaan betekent namelijk synergievoordelen van ongeveer een half miljard euro per jaar - vooral dankzij schaalvoordelen aan de inkoopzijde - die grotendeels zullen worden doorberekend naar de klant, zegt Belgisch retailkenner Jorg Snoeck. Daar komt bij, zo zegt Snoeck, dat Delhaize veel kan leren van de online ervaring die Ahold via bol.com (dat er in een klap 800 Belgische ophaalpunten bijkrijgt) heeft opgedaan. De Nederlanders kunnen op hun beurt veel leren van de Belgische expertise op bijvoorbeeld zoiets als de visafdeling. 'De winkels zullen aan beide kanten van de grens beter en leuker worden.'

Het Europees hoofdkantoor, zo werd woensdag duidelijk, komt in Brussel te staan, maar het daadwerkelijke hoofdkantoor in Nederland waardoor Belgische aandeelhouders binnenkort naar het noorden moeten reizen. Een gevoelig punt wellicht, maar het betekent niet dat de Belgen straks minder belangrijk zijn dan de Nederlanders, benadrukte Boer, die zijn eigen geboortegrond Zeeuws Vlaanderen voor het gemak omdoopte tot 'bijna half Belgisch'.

De Nederlands-Belgische machtsvraag was ook iets wat de andere drie mannen aan tafel veelvuldig ontkrachtten: Frans Muller, nu nog topman van Delhaize maar binnenkort verantwoordelijk voor de integratie van beide supermarktreuzen, de nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen Mats Jansson en de aanstaand vicevoorzitter Jan Hommen; allemaal zeiden ze dan beide supermarktbedrijven twee 'gelijke' partijen zijn die nu 'samen' een avontuur aangaan, op 'gelijke' voet en met 'gedeelde' idealen.

Fusies tussen Nederlandse en Belgische bedrijven lopen lang niet altijd goed af: alle clichés over de cultuurverschillen kloppen, schreef de Volkskrant eerder in dit verhaal:

'Als een Ollander je niet bedrogen heeft, dan is hij het vergeten'

Eerlijk zullen we alles delen

'Kijk naar het management, kijk naar de top', zei RvC-voorzitter Janssen. 'We hebben alles eerlijk verdeeld en dat is representatief voor hoe we het bedrijf gaan leiden.' Zo zitten in het dagelijks bestuur drie Ahold-leden naast drie van Delhaize en in de Raad van Commissarissen is de verhouding zeven-zeven. Het bestuur onderstreepte bovendien dat Delhaize in België het leidende merk zal blijven en vanuit Brussel zal worden aangestuurd. Eerlijk zullen we alles delen, lijkt dus het devies, op de aandelen na althans.

Want dat de fusie alle trekjes van een overname heeft, is het best te zien aan de verdeling van de aandelen, zegt Paul Moers, retailkenner en oud directielid bij Ahold. 'Laten we wel wezen: het is natuurlijk gewoon een aandelenruil. Maar ik vind dat ze de gevoeligheid bij de Belgen mooi aanpakken door het een fusie te noemen.' Na het samengaan krijgen de aandeelhouders van Delhaize voor elk aandeel 4,75 delen Ahold, waarmee Delhaize dus ophoudt te bestaan. De Belgen krijgen daardoor een belang van 39 procent in het nieuwe bedrijf (omgerekend neemt Ahold het Belgische bedrijf dus over voor 9,3 miljard euro) terwijl de aandeelhouders van Ahold 61 procent van het concern houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden