Supermarkten Jumbo zetten meer om in stagnerende markt

Supermarktketen Jumbo heeft de omzet het afgelopen jaar weten op te voeren. Met dank aan onder meer de actie met de juichpakken van Roy Donders rond het WK Voetbal wisten de winkels van Jumbo 3,5 procent meer te verkopen.

Een klant koopt oliebollen in een filiaal van Jumbo. In de supermarkt worden de laatste inkopen gedaan voor de jaarwisseling. Beeld anp

Die omzetgroei werd geboekt terwijl de totale markt niet of nauwelijks groeit en grote rivaal Albert Heijn de omzet ziet dalen.

De stijgende omzet blijkt uit de jaarcijfers over 2014 die het familiebedrijf uit Veghel dinsdag bekend maakte. De totale omzet van de Jumbo Groep zakte met 4 procent tot ruim 6,8 miljard euro, goed voor een marktaandeel van 20 procent. Die daling komt door het ombouwen en verkopen van winkels van C1000. Op last van de mededingingsautoriteiten moet een aantal eerder overgenomen C1000-winkels worden verkocht. Jumbo doet 136 winkels over aan Ahold en Coop, waarvan er het afgelopen jaar 95 zijn 'geleverd'. De andere winkels worden omgebouwd tot Jumbo.

Snelle groei

Door het afstoten en ombouwen daalde de omzet bij C1000 met ruim eenderde, tot bijna 2 miljard euro. De omzet van Jumbo steeg met ruim een kwart tot ruim 4,8 miljard euro. Die stijging komt door de snelle groei van het aantal Jumbowinkels. Er kwamen het afgelopen jaar 108 Jumbo's bij, waardoor de teller nu op 499 staat. De vijfhonderdste winkel wordt de komende maand geopend in Woerden. Daarna wil Jumbo wekelijks drie tot vier winkels openen, waarmee medio 2015 alle C1000-winkels moeten zijn omgebouwd.

Volgens Jumbobaas Frits van Eerd is de omzetgroei in de bestaande Jumbo-winkels onder meer te danken aan de 'overdonderende' WK-actie, de nieuwe 'Standaard Kip' en de kerstactie, waarbij gerechten konden worden gedoneerd aan arme en eenzame landgenoten. De nieuwe kip moet er, volgens een verklaring van het bedrijf, toe leiden dat Jumbo eind volgend jaar als eerste supermarktketen helemaal 'plofkipvrij' is.

Volgens onderzoeksbureau GfK groeide de supermarktomzet in Nederland het afgelopen jaar niet of nauwelijks. Jumbo is de grote rivaal van Albert Heijn, dat afgelopen weekend bekendmaakte te stoppen met reclame-boegbeeld Harry Piekema. AH-moeder Ahold meldde in november bij de cijfers over het derde kwartaal dat de omzet van Albert Heijn daalt, zonder in detail te treden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden