Supermarkten beconcurreren elkaar met felle campagnes

Supermarkten buitelen over elkaar heen met aanbiedingen en kortingsacties. Supermarktketens als Albert Heijn en Super de Boer gaan bovendien hun prijzen structureel verlagen....

Albert Heijn is deze week begonnen met de reclamecampagne Het grote voordeel van Albert Heijn, waarbij producten tot 30 procent worden afgeprijsd. C1000 heeft zijn Matsweken met wekelijks tientallen aanbiedingen. Edah heeft een kortingsbonnenactie. Super de Boer en Konmar hebben de Maxi-Actieweken. En Dirk van den Broek begon dit weekend met de campagne 100 Troonredes om naar Dirk te gaan.

'Het is een jaarlijks ritueel', zegt Joop Holla van onderzoeksbureau GfK. 'Na de vakantie willen de supermarkten weer de aandacht op hun winkels vestigen.'

De campagnes zijn wel feller dan voorgaande jaren, ziet Laurens Sloot, supermarktdeskundige van de Erasmus Universiteit in Rotterdam. 'Het prijswapen wordt intensiever en langer ingezet.' Van een prijzenoorlog is volgens hem nog geen sprake. 'We spreken van een prijzenoorlog als supermarkten hun prijzen zoveel verlagen dat ze in de verliezen komen.'

Sloot verwacht wel dat de servicesupers, als Albert Heijn, Konmar en Super de Boer, de komende maanden over de volle breedte een prijsverlaging doorvoeren. 'De structurele prijsafstand is te groot geworden. Die zullen ze proberen terug te brengen, maar dat zal een stille operatie zijn.'

Ze zullen zich hierbij vooral richten op het 'mandje van de Consumentenbond'. Dat is de verzameling producten die de Consumentenbond jaarlijks gebruikt bij een prijsvergelijking. Begin dit jaar bleek uit dat onderzoek dat Albert Heijn 15 procent duurder is dan Dirk van den Broek.

Ook Bos denkt dat er een 'nieuwe aanscherping van de prijs-kwaliteitsverhouding' komt. 'Er is maar één lachende derde en dat zijn wij, consumenten.'

Een prijzenoorlog lijkt echter uitgesloten. 'De prijsgevoeligheid van consumenten is alweer aan het afnemen', zegt Sloot. Ook Bos denkt niet dat supermarkten zich zullen laten verleiden tot een prijzenslag. 'Met de zuiveloorlog, drie jaar geleden, hebben de supermarkten zich verschrikkelijk in de vingers gesneden. Sommigen verloren tientallen miljoenen.'

Wel zal er een reactie komen op de aanbiedingen van Albert Heijn, denkt hij. 'C1000 houdt doelbewust een bepaalde prijsafstand met Albert Heijn in stand.' Andere supermarkten, zoals Deen, Dirk van den Broek en Vomar, zullen zich volgens Bos beperken tot 'optische maatregelen'.

Edah lijkt zich vooral te richten op C1000. Tot nu toe stuntte C1000 het meest met zijn vleesprijzen, maar vorige week heeft Edah een aantal vleesproducten permanent in prijs verlaagd.

Veel aanbiedingen richten zich op bekend A-merken zoals Douwe Egbertskoffie of Amstelbier. 'Die producten hebben een sterke invloed op het prijsgevoel', zegt Sloot. 'Ook producten met een hoge aanschafwaarde, zoals kaas en varkenslappen, zijn populair.'

Albert Heijn heeft als grootste supermarktketen de meeste ruimte om te stunten met merkproducten. Fabrikanten van merkartikelen hebben belang bij een sterke positie van Albert Heijn, omdat die de meeste ruimte biedt aan hun producten. Heineken en Coca-Cola hebben al laten weten Albert Heijn te helpen bij het terugwinnen van marktaandeel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden