Supermarkt klaagt over anti-Duitse gevoelens

Anti-Duitse sentimenten in Nederland remmen de groei van supermarktketen A & P. Dat zegt financieel directeur S. Hörder van het Duitse moederbedrijf Tengelmann in een vraaggesprek met het vakblad Distrifood....

Afgelopen jaren zijn volgens Hörder diverse eigenaren van supermarkten teruggeschrokken voor verkoop van hun bedrijf aan Tengelmann. 'We hebben bij een aantal mogelijke overnames achter het net gevist, omdat de eigenaren niet aan een Duits bedrijf wilden verkopen. En we bespeuren die sentimenten nu bij regionale familiebedrijven.'

Hörder is zelf niet langer aanwezig bij overnamegesprekken in de hoop dat die daardoor soepeler verlopen. 'We laten de onderhandelingen al enige tijd over aan ons Nederlandse management. Uiteraard worden we op de hoogte gehouden, maar ik woon de gesprekken niet meer bij.'

Het streven naar een marktaandeel van 10 procent in Nederland heeft Tengelmann voorlopig opgegeven. De Nederlandse dochter mikt nu op een marktaandeel van 3 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden