Super de Boer verdwijnt en niemand vindt dat erg

Jumbo neemt kwakkelende supermarktketen over voor ruim een half miljard euro...

Houten Supermarktketen Jumbo kan zijn ambitie gaan waarmaken om een grote landelijke speler te worden. Het bedrijf heeft het afgelopen weekeinde concurrent Sperwer afgetroefd in de overnamestrijd om Super de Boer, werd maandag bekendgemaakt.

Jumbo neemt het twee keer zo grote Super de Boer over voor ruim een half miljard euro. Ook gaat Jumbo samen met branchegenoot Schuitema (eigenaar van C1000) een nieuwe inkoopcombinatie vormen. ‘Hierdoor zullen wij een marktaandeel van 25 procent krijgen’, zei Frits van Eerd, algemeen directeur van Jumbo, gisteren op een persconferentie.

Jumbo, dat zelf 127 winkels heeft, krijgt door de overname 300 winkels van Super de Boer in handen. Daarvan worden er de komende drie jaar 175 tot 200 omgebouwd naar de eigen formule. Circa 80 winkels gaan naar inkooppartner Schuitema. ‘Voor de overige twintig winkels hebben we nog geen koper gevonden. Dat komt nog wel, ik verwacht geen winkels te hoeven sluiten’, aldus Van Eerd.

Volgens supermarktdeskundige Gerard Rutte zal de Nederlandse consument geen traan laten om het verdwijnen van het merk Super de Boer. ‘Het zijn dure winkels. Ze scoren al jaren heel laag op de prijs-kwaliteitverhouding.’ Dit in tegenstelling tot Jumbo, dat onlangs voor de vijfde keer op rij werd uitverkozen tot beste supermarktketen van Nederland.

Jan Brouwer, directievoorzitter van Super de Boer, erkende gisteren dat zijn winkelformule ‘in de prijsperceptie van de klant’ te duur is.

Toch is dat slechte imago niet de voornaamste reden om de winkelketen van de hand te doen. ‘De concurrentie neemt steeds grotere vormen aan. Uiteindelijk draait alles in deze branche om de inkoopprestatie. Die van ons was te bescheiden. Met een marktaandeel van 6 procent staan we te ver af van partijen als Ahold en Superunie, die beide eenderde van de markt in handen hebben.’

Rutte denkt dat Jumbo een enorme klus heeft aan het in goede banen leiden van de mega-uitbreiding. ‘Vooral het ombouwen van winkels is geen sinecure. Grootgrutter Laurus vond daarin zijn Waterloo met de ombouw van zijn winkels naar de Konmar-formule. Laurus werd Super de Boer, en nu dus Jumbo’, aldus Rutte, die zegt dat Jumbo wel een betere uitgangspositie heeft dan Laurus destijds. ‘Jumbo is een financieel gezond bedrijf, terwijl Laurus op financieel drijfzand was gebouwd.’

Van Eerd ziet weinig beren op de weg. Hij verwacht dat de omzet van omgebouwde Super de Boer winkels met minimaal 25 procent zal stijgen. ‘En dan schat ik het nog conservatief in. Wij behalen met onze formule 200 euro omzet per vierkante meter, bij Super de Boer is dat 140 euro’, aldus Van Eerd, die 350 miljoen euro uittrekt voor de ombouwoperatie.

Het familiebedrijf Jumbo groeide de afgelopen dertien jaar fors, van 0,7 procent marktaandeel in 1996 naar 5 procent in 2009. De omzet steeg in die periode van 120 miljoen euro naar 1,6 miljard. Inclusief de nieuwe winkels bedraagt de omzet 3,6 miljard euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden