Super Albert Heijn groeit nauwelijks door prijsoorlog

De prijsoorlog tussen de verschillende supermarktketens heeft het marktaandeel van Albert Heijn nauwelijks opgekrikt. Van de 3,7 procent groei die Albert Heijn begin dit jaar boekte, kwam slechts 0,2 tot 0,3 procentpunt door de scherpere prijzen, zei Ahold-bestuursvoorzitter C....

Desondanks verlaagde Albert Heijn eind januari, in navolging van concurrenten als Super De Boer en Dirk van den Broek, een flink aantal prijzen. De supermarktreus probeerde zo gezinnen met kinderen aan te trekken. De kleine groei die het heeft bijgedragen tot het huidige marktaandeel van zo'n 28 procent noemt Van der Hoeven irrelevant. Belangrijker voor Ahold is hoe de klant de prijzen in de Albert Heijn-winkels inschat en de service die het publiek ervaart.

Tevreden is Van der Hoeven over de aandelenemissie van Ahold om zo de leningen te financieren die nodig waren voor de aankoop van U.S. Foodservice en de joint venture met de Scandinavische ICA Groep. De uitgiftekoers van de nieuwe aandelen is vastgesteld op 26 euro. Naar verwachting brengt de uitgifte Ahold ruim 7 miljard gulden in het laatje. De verwachting is dat de banken vanwege de grote belangstelling extra aandelen op de markt brengen (greenshoe-optie), waardoor de opbrengst zal oplopen naar 8,15 miljard gulden.

De overnamehonger van Ahold is nog niet gestild, maakte de Ahold-topman duidelijk. Kandidaten zijn de Amerikaanse bedrijven Kroger, Albertson of Safeway. Alle drie bedrijven met een jaaromzet tussen de 12 miljard en 24 miljard gulden. De Scandinavische markt wil Ahold afstruinen via de gezamenlijke onderneming met ICA. In het eerste kwartaal zag Albert Heijn de omzet met 18,1 procent stijgen tot 24,2 miljard gulden. Verhoeven toonde zich tevreden. 'We worden vaak als een agressieve koper neergezet. Dat zijn we op dit moment zeker ook, maar al onze activiteiten groeien sneller dan de markt en sneller dan die van onze concurrenten.'

In absolute zin besloegen de Amerikaanse activiteiten het grootste gedeelte van de Ahold-omzet. Procentueel was de groei in Latijns-Amerika het sterkst.

Met name Stop & Shop en Giant Landover droegen in de VS bij aan een omzetstijging van 5 procent tot 15,4 miljard gulden. De omzet van de nieuwe aanwinst Foodservice is nog niet in de cijfers meegenomen, dat gebeurt pas bij het tweede kwartaal.

De omzetgroei in Europa bedroeg 11 procent, naar ruim 7 miljard gulden. Ahold noteerde in Nederland een stijging van de omzet van 2 procent. Ook de overige Europese landen (Portugal, Spanje, Tsjechië en Polen) droegen bij aan de omzetstijging. De omzet van ICA (Scandinavië) telt pas met ingang van het tweede kwartaal mee.

In Latijns-Amerika groeide de omzet, mede door de overname van La Fragua in Guatemala, met 44 procent tot 2,4 miljard gulden. Azië tekende door het afstoten van activiteiten in Singapore ne China, voor een lagere omzet (227,5 miljoen gulden).

Ahold komt op 7 juni met de volledige resultaten. Op basis van de huidige gegevens stelt het concern zijn winstverwachting licht naar boven bij. Topman Verhoeven verwacht dat alle activiteiten van Ahold zullen bijdragen aan een beter resultaat. 'We verwachten een sterk beter nettoresultaat dan in 1999.'

De winst per aandeel zal met 17 tot 20 procent toenemen, en niet met voorspelde 15 procent.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden