Succesvolle webshops vinden weg naar winkelstraat

Het omvallen van ketens als Manfield en V&D zou het einde inluiden van de winkelstraat. Maar er blijkt redding uit onverwachte hoek: de webwinkels. Kijk naar Neckermann en Coolblue.

Webshop Coolblue heeft aangekondigd 'fors' te gaan investeren in fysieke winkelsBeeld Arie Kievit

Woensdag Neckermann, donderdag Coolblue: twee internetwinkels die vlak achter elkaar aankondigden een reeks fysieke winkels te openen. Daarmee gaven ze de voorzichtige aftrap voor een nieuwe trend: van verkoop puur via de computer, naar verkoop in klassieke stenen winkels. Van bricks naar clicks, zoals de vorige beweging in webwinkel-Engels werd genoemd, wordt dus langzaam van clicks naar bricks.

'Je kunt inderdaad van een trend spreken', zegt directeur Hans van Tellingen van winkelonderzoeksbedrijf Strabo. 'En ik durf zelfs nog wel een stapje verder te gaan: je kunt van de toekomst spreken.'

Webwinkel Neckermann, de postorderreus van weleer, begint daarmee aan zijn derde leven. Ditmaal door een aantal voormalige Kijkshop-filialen om te bouwen tot Neckermannwinkels - de komende jaren zullen enkele tientallen volgen. Elektronicawebwinkel Coolblue kondigde aan twee extra fysieke winkels te openen bovenop het al bestaande netwerk van stenen winkel in steden als Amsterdam, Eindhoven en Rotterdam.

Kosten voor logistiek

De stap is volgens Van Tellingen een logische, want webwinkels kampen te vaak met een essentieel probleem: de enorme kosten voor hun logistiek. 'Kijk naar Amazon, kijk naar Zalando; groeibedrijven die jaar na jaar megaverliezen draaien. Dat komt omdat ze én de goedkoopste willen zijn, zich ondertussen blauw betalen aan gratis verzendkosten, én te maken hebben met idiote retourpercentages. Dat kan gewoon niet uit. Tenzij je een fysieke winkel hebt.'

In een klassieke winkel, zo is het idee, heb je immers geen verplichting gratis te bezorgen of gratis te retourneren. Sterker nog: het ophalen van een jurkje in een Zalando-warenhuis wordt zo gemakkelijk dat klanten het op termijn zullen accepteren dat thuisbezorging een paar euro extra zal kosten. Op die manier profiteren ook de webwinkels van hun fysieke evenknieën.

Combineer je dus het assortiment, de lage prijs en de grote klantenkring van onlinegiganten met de service en 'beleving' van een klassieke winkel, waarbij je bovendien geen last hebt van logistieke problemen, en er ontstaat volgens kenners een combinatie waar alchemisten jaloers op zouden zijn. Niet voor niets zei Mediamarkt-topman Barry van Ruiven gisteren in de Volkskrant dat vierkante winkelmeters in de toekomst alleen maar belangrijker zullen worden. 'Er komen nu eenmaal steeds meer producten aan die uitleg nodig hebben. Zo gaan we volgend jaar in zes winkels elektrische fietsen verkopen. Dat lukt niet op 10 vierkante meter, maar wel bij ons.'

Suffe ketens

Volgens Coolblue-directeur Pieter Zwart is de toegevoegde waarde van fysieke winkels vooral de extra service. 'Wij openen winkels omdat we er een deel van onze klanten blij mee maken. Namelijk de groep klanten die eerst het basgeluid van een speaker wil horen voor ze hem kopen. Bepaalde klanten willen oog in oog met een verkoper staan voor advies. Ze willen een fysiek trefpunt voor het inruilen van spullen en reparaties. In elke stad waar we een winkel openen, merken we dan ook dat de onlineverkopen vrijwel direct omhoog gaan. Het versterkt elkaar.'

Sinds Coolblue de eerste stappen zette richting de winkelstraat, volgen steeds meer bedrijven dat voorbeeld. Zo opende het Duitse Zalando in 2013 een tijdelijke winkel in de Kalverstraat en beschikt het in Duitsland over twee permanente winkels. Bol.com maakt al een paar jaar gebruik van het fysieke netwerk van Albert Heijn-supermarkten voor bijvoorbeeld het afhalen van hun producten.

'We azen niet op zzp'ers of interimmers, maar groeien via normale contracten'. Lees de analyse over Coolblue hier (+)

Maar ook relatief kleinere webwinkels duiken met regelmaat op in de steden. Sportwebwinkel Futurumshop bijvoorbeeld, dat afgelopen april een winkel opende in Amsterdam. Of de webshop Leapp, waarbij de fysieke teller op elf staat. Het Zeeuwse Bax-Shop, dat nu al een showroom in Goes heeft, sprak onlangs hardop de ambitie uit zo snel mogelijk te willen oprukken in de winkelstraten. Reden: winkels gelden als een extra servicepunt voor klanten en zorgen ervoor dat het merk bekender wordt, vooral als de winkels op centraal gelegen, druk bezochte winkellocaties zitten.

Het zijn volgens Van Tellingen allemaal redenen om de woorden van doemdenkers die het einde van de winkelstraat prediken af te doen als gewauwel. 'Want tuurlijk, winkels als V&D, Manfield en Dolcis blijven failliet gaan, maar dat zijn dan ook suffe ketens die twintig jaar lang niet meegingen met de wensen van hun klanten. Er zijn genoeg ketens met enorm veel potentie. Je zult daarom steeds vaker zien dat merken als Amazon, Coolblue en Zalando op grote schaal winkels openen. Ook in Nederland. Let op mijn woorden: dat worden de C&A's en V&D's van de toekomst.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden