Succesvolle restaurants gaan met hun tijd mee

Uit de jaarcijfers van onderzoeksbureau Food Service Institute (FSIN) blijkt dat de omzet van Nederlandse restaurants na jaren kwakkelen afgelopen jaar weer met 1 procent is gegroeid. 38 procent van de bedrijven laat in 2014 een duidelijke omzetgroei zien ten opzichte van vorig jaar.

Restaurant Dodici. `Eigenlijk zitten we de hele dag wel vol.' Beeld Raymond Rutting

Koffiehuizen en ijssalons trekken meer klanten, maar ook afhaalzaken en moderne informele restaurants, doen het goed. Cafés en snackbars doen het juist slecht. In deze sectoren daalde de omzet in bijna twee derde van de vestigingen.

Dodici in Haarlem is een van de restaurants die het goed doen. Mede-eigenaar Erik Schotanus (35) merkt dat de horeca in zijn stad steeds meer aantrekt. 'Meer vakmensen in de stad maakt het wel leuker.'

De hele dag open

Bijna zes jaar geleden opende hij samen met een vriend zijn restaurant aan de Smedestraat, vlak bij de Grote Markt. De naam is Italiaans voor Twaalf, en de twaalf tafels van het restaurant zitten meestal goed vol. 'We kennen elkaar sinds we 12 zijn,' legt hij uit. Hun restaurant loopt goed. 'We krijgen op 1 februari de sleutel van onze tweede zaak.'

Waar traditionele restaurants vaak pas om vijf uur de deuren openen, is het voor meer bijdetijdse gebruikelijk om naast diner ook lunch en ontbijt te serveren. Schotanus beaamt dat. 'We kunnen groter en goedkoper inkopen als we de hele dag open blijven. Bovendien worden we op die manier een plek waar zzp'ers graag naartoe komen om te werken. Eigenlijk zitten we de hele dag wel vol.' Kreeftensoep voor het diner en hamburger voor de lunch horen tot de grote hits van het restaurant.

Niet langer duurder

Uit eten in Nederland is niet langer veel duurder dan in de rest van Europa. Uit cijfers van het FSIN blijkt dat de gemiddelde prijs van een driegangenmenu tussen 2012 en 2014 weliswaar is gestegen van 27,45 naar 28,92 euro, maar de prijsstijging is in Frankrijk, België en vooral Duitsland veel groter geweest. Duitsers telden in 2014 gemiddeld 27,35 euro neer voor een restaurantmaaltijd, terwijl dat twee jaar eerder amper 18,68 was. Belgen zijn voor een driegangenmenu nog maar 11 cent goedkoper uit dan Nederlanders.

Menu op maat

Succesvolle restaurants geven hun gasten volgens het FSIN vaak de mogelijkheid hun eten aan hun persoonlijke wensen aan te passen. Ze houden bijvoorbeeld beter rekening met voedselallergieën of dieetvoorkeuren. 'Ik ben zelf allergisch voor varkensvlees, mijn collega is lactose-intolerant, dus het is iets waar we sowieso aan denken. Het is voor restaurants belangrijk om een allergie niet meer te zien als iets lastigs.'

Restaurantbezoekers laten hun keuze vaker afhangen van vergelijkingssites als Tripadvisor, Yelp en IENS. Vooral hogeropgeleiden, jongeren en inwoners van de Randstad laten zich leiden door internet. Volgens FSIN gebruikt bijna 28 procent van de Nederlanders wel eens een vergelijkingssite als ze een restaurant bezoeken; het onderzoeksinstituut verwacht dat dat percentage snel gaat groeien. Schotanus beaamt dat.

Toch loopt Nederland op dit gebied internationaal achter. 'We merken dat de mensen die ons via internet hebben gevonden vooral buitenlandse toeristen zijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden