Succesvolle ommekeer bij TomTom

De dagen van de Nederlandse fabrikant van navigatieapparatuur leken geteld. Maar nieuwe afnemers van zijn kaarten en nieuwe producten helpen het bedrijf er bovenop.

Beeld anp

TomTom lijkt langzaam uit het dal te klimmen waar het bedrijf jarenlang in zat. Voor het eerst in tijden boekte het navigatiebedrijf weer eens een stijging van de omzet: 264,6 miljoen euro, 5 procent meer dan in het tweede kwartaal een jaar eerder.

'Het bedrijf beleeft momenteel een succesvolle ommekeer', zegt analist Jos Versteeg van Theodoor Gilissen . De analist dacht net als veel andere marktkenners dat de producent van navigatiekastjes volledig kapot zou worden geconcurreerd door de gratis kaarten van Google Maps. Maar dat blijkt onterecht. Versteeg: 'Ze weten de omzetdalingen goed op te vangen.'

Minder afhankelijk

TomTom herleeft omdat het bedrijf minder afhankelijk wordt van de levering van dure navigatiekastjes aan consumenten. Het concern brengt nieuwe producten op de markt als sporthorloges en sportcamera's, maar veel belangrijker nog: de onderneming slaagt erin zijn kaartendatabase op allerlei nieuwe manieren te verkopen aan zakelijke klanten, zoals autofabrikanten, overheden en vernieuwende Amerikaanse techbedrijven.

Zo sloot het Amsterdamse beursbedrijf opnieuw een licentiedeal met Apple, dat met de kaartendata van TomTom de concurrentie aangaat met Google. Ook mag TomTom navigatiesystemen inbouwen bij autofabrikant Fiat. Eerder wisten de Amsterdammers al dergelijke opdrachten binnen te slepen bij het Franse automerk Renault.

Daarnaast lijken de Hollanders in de unieke positie terecht te komen waarbij ze mogelijk nog de enige overgebleven onafhankelijke leverancier van kaarten zijn in de wereld. Nokia nadert namelijk een akkoord met een groep van Duitse autofabrikanten, waaronder Audi en BMW, die voor zo'n 4 miljard dollar (3,65 miljard euro) de kaartendivisie Here zouden overnemen, berichtte persbureau Bloomberg gisteren.

Het hoofdkantoor van TomTom in Amsterdam.Beeld anp

Overnamespeculaties

Analisten dachten tot een paar jaar geleden nog dat in iedere auto als vanzelfsprekend de navigatie van Google zou komen. Nu Google bezig is met de zelfrijdende auto vinden de autofabrikanten het internetbedrijf veel te machtig worden, zegt Versteeg: 'Dit speelt de Nederlanders in de kaart.'

Met de herrijzen steken ook de overnamespeculaties de kop weer op. Apple wordt bij tijd en wijlen genoemd als geïnteresseerde. Verder zou een Japanse autofabrikant kunnen toeslaan, in navolging van de Duitsers bij Nokia. Het kan allemaal, maar het zou ook bij fantasie van beleggers kunnen blijven, zegt Versteeg. 'Een miljardair die dagelijks brood koopt, gaat de bakker toch ook niet overnemen. Zo zie ik het ook met de kaarten van TomTom.'

De koers van het aandeel TomTom blijft in ieder geval als vanouds jojoën. Nadat het aandeel in een half jaar bijna was verdubbeld in waarde, daalde de koers dinsdag met bijna 9 procent. Een aandeel TomTom was bij het sluiten van de beurs 9,38 euro waard.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden