'Succes e-reader is grote verrassing'

Interview..

Van onze verslaggever Wouter Keuning

Amsterdam Na groot te zijn geworden met de onlineverkoop van boeken, cd’s en dvd’s, is bol.com uitgegroeid tot een webwinkel met een breed assortiment; van televisies en games tot, sinds kort, speelgoed. De verbreding begint zijn vruchten af te werpen: in het crisisjaar 2009, tien jaar na de oprichting, groeide de omzet met 20 procent (zie inzet). ‘Bol.com is inmiddels een verzameling van online-speciaalzaken’, aldus directeur Daniel Ropers (37).

Omzetgroei in crisistijd, hoe doet u dat?

‘Voor veel producten zijn wij goedkoper dan traditionele winkels. Blijkbaar vindt de consument het in deze tijden de moeite om een paar tientjes te besparen op de aankoop van bijvoorbeeld een camera. Daarbij komt dat gewone winkels de afgelopen tijd hebben bezuinigd op personeel. De paar mensen die daar nog rondlopen, kunnen nooit alles weten over 150 typen camera’s of 100 soorten mp3-spelers. Op internet staat die informatie wel. En onze service is goed. Anders hadden we geen honderdduizenden nieuwe klanten gekregen.’

Bol.com is vooral bekend geworden met boeken. Is dat nog steeds wat u het meest verkoopt?

‘Boeken blijven het grootst in volumes, maar elektronica en entertainment komen daar in waarde heel dichtbij. De omzetgroei ligt zowel bij entertainment, als bij boeken en elektronica rond 20 procent.

‘Wat mij betreft is de e-reader die we sinds augustus verkopen, de grootste verrassing. We dachten dat we er in een jaar maximaal vijfduizend van zouden verkopen en op zijn hoogst twintigduizend digitale boeken. Na vier maanden staan we op 14 duizend e-readers en 63 duizend digitale boeken. We denken dat digitaal lezen binnen een paar jaar 5 procent van leesmarkt bestrijkt.’

U verkoopt sinds 2005 elektronica en sinds een paar maanden speelgoed. De consument lijkt daar nog niet echt van op de hoogte.

‘Daar kan inderdaad nog wel het een en ander verbeterd worden. We zijn daarom ook net een nieuwe campagne begonnen.’

Een traditionele boekhandelaar stapt niet snel in elektronica of speelgoed. U wel. Waarom?

‘We stappen nooit zomaar in een nieuw product. De keuzes die we hebben gemaakt zijn altijd logische vervolgstappen geweest op eerdere keuzes. Eerst deden we boeken, toen dvd’s, daarna games. Op een geven moment was het logisch om ook dvd-spelers en gameconsoles aan te bieden.’

En het speelgoed?

‘We hadden zoveel kinderboeken in het assortiment dat we er zelf al aan dachten.

‘Toen uit onderzoek bleek dat de consument het ook wilde, zijn we het gaan doen. We doen zoiets alleen als het iets toevoegt aan wat er al is en als we er geld mee kunnen verdienen. Al het speelgoed was tot nu toe in handen van de Blokkergroep (onder meer Blokker, Bart Smit, Intertoys, red.) dus vonden wij dat we met een webwinkel voor speelgoed iets toevoegden.’

Moeten de speelgoedwinkels voor hun voortbestaan vrezen?

‘Wat wij in ieder geval op hen voorhebben, is de diepte van ons assortiment. Dat bestaat uit 7.500 producten. Geen gewone winkel heeft zoveel. Eigenlijk geldt dat voor al onze productgroepen. Bol.com is inmiddels een verzameling van online-speciaalzaken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden