De onderneming Amber

Studievrienden van TU Eindhoven zetten deelautobedrijf op dat beschikbaarheid van auto’s garandeert

Eindhovense studenten bedachten drie jaar geleden een nieuwe manier om mensen aan het autodelen te krijgen. Inmiddels draait het bedrijf jaarlijks een omzet van 1 miljoen euro.

‘Gooi gewoon je tas in een andere Amber en verder ga je.’ Beeld Katja Poelwijk

Tussen goede voornemens en de alledaagse praktijk gapen soms flinke gaten, weet iedereen die zich weleens heeft voorgenomen meer te sporten / minder te drinken / vaker de trein te nemen. Maar de grootste kloof tussen droom en daad ligt misschien wel tussen het voornemen de auto de deur uit te doen en over te stappen op een deelauto. Een op de vijf Nederlanders met een rijbewijs heeft zulke goede intenties – een kleine miljoen landgenoten. Volgens schattingen door het kennisplatform Crow maken 400 duizend Nederlanders weleens gebruik van een deelauto. Maar veel van hen doen dat hooguit een paar keer per jaar en slechts een handvol heeft de auto daadwerkelijk op Marktplaats gezet.

Autodelen bestaat al 25 jaar en het concept wil maar niet echt van de grond komen, constateerde een groepje studievrienden van de TU Eindhoven drie jaar geleden. Dat is vreemd, want de voordelen zijn groot: lagere kosten, minder auto’s in de stad en wie autodeelt, kan het type voertuig kiezen dat past bij de behoefte.

Waarom doen autobezitters dan geen afstand van hun bezit, vroegen de studenten zich af. Het antwoord hadden ze snel. Een auto die je zelf bezit, staat altijd gereed, zei iedereen aan wie ze het vroegen. Bij autodelen kun je misgrijpen, omdat een ander ‘jouw’ auto heeft gepakt, net als jij naar de Dirk van den Broek wilt. Mensen raken nerveus van dit idee. Zo nerveus dat ze liever honderden euro’s per maand betalen aan wegenbelasting, aflossing, onderhoud en verzekering van de privéauto.

Om autodelen succesvol te maken, is een ‘ander’ platform nodig, bedachten ze. Geef deelnemers de garantie dat ze nooit mis grijpen. Alleen dan kan de deelauto een vervanging zijn van de eigen wagen.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Natuurlijk weten al die Car2Go’s, Snapcars, Ioniqs en Greenwheels dit ook. Maar binnen de huidige deelconcepten, is zo’n garantie lastig te geven. Bij sommige platforms staan auto’s op een vaste locatie, waar ze na gebruik teruggezet moeten worden. Dit belemmert flexibel gebruik. Bij andere concepten staan auto’s juist verspreid door de stad en kunnen gebruikers een vrije deelauto vinden met een app. Nu zijn veel auto’s nodig voor een goede dekking. En grijpen gebruikers dus vaak mis.

Autodeelenclaves 

De Eindhovense studenten bedachten een hybride variant. Hun bedrijf, Amber gedoopt, begon met kleine dekkingsgebieden waarbinnen gegarandeerd een auto klaarstaat. Een ideale plek voor zo’n autodeelenclave is een flink kantoorgebouw. Daar werken veel mensen die zakelijke ritten maken. Dat betekent dat de deelauto’s intensief worden gebruikt.

Als het aantal hubs groeit, ontstaat een netwerk van deelauto’s. Gebruikers kunnen een auto in de ene hub oppikken, om hem in de andere achter te laten. Amber heeft inmiddels hubs in tien steden.

Voor werkgevers zijn deelauto’s interessant: personeel komt met de fiets of openbaar vervoer naar kantoor, en kan daar beschikken over een deelauto voor zakelijk bezoek. Doordat de vloot intensiever wordt gebruikt, dalen de kosten en neemt de parkeerdruk rond het kantoor af.

Alternatief

Amber gebruikt louter elektrische auto’s, BMW’s i3, voorzien van – hoe kan het anders - amberkleurige biezen. ‘Grote bedrijven als ABN Amro, Philips, EY en Essent willen graag af van langdurige leasecontracten en vervuilende diesels. Wij bieden een duurzamer, goedkoper en flexibeler alternatief’, zegt Steven Nelemans, voormalig student elektrotechniek aan de TU Eindhoven, mede-oprichter van Amber en nu directeur.

Om aan de vraag te kunnen voldoen, ontwikkelde Amber software waarmee gebruikspatronen worden geanalyseerd. ‘Automobilisten zijn gewoontedieren, ze rijden vaak op dezelfde momenten bepaalde ritten. Daarnaast is zakelijk autoverkeer vaak goed van te voren te plannen omdat het om agenda-afspraken gaat’, zegt Nelemans. ‘Met onze software kunnen we de vraag tot op een kwartier vooraf voorspellen.’

Mocht ergens een tekort aan auto’s dreigen, dan rijden medewerkers BMW’s van de ene naar de andere hub. En als een klant mis grijpt, regelt de helpdesk een elektrische taxi en betaalt Amber de kosten. Dit jaar zijn tienduizend ritten gereden via Amber en niemand zat zonder deelauto, zegt Nelemans.

Gebruikers – werknemers die op vrijwillige basis meedoen - zien de voordelen ook. ‘Je kunt bijvoorbeeld van Eindhoven naar de hub in Amsterdam rijden, en als je ziet dat er op de terugweg een enorme file staat, laat je de auto daar achter en neem je de trein.’

CEO Steven Nelemans. Beeld Katja Poelwijk

Toekomst

Het platform lijkt de toekomst aan zijn zijde te hebben; het kabinet wil 100 duizend deelauto’s in 2021, een aantal dat volgens eerdere plannen trouwens dit jaar al bereikt had moeten worden. Vooral in grote steden ontstaan behoeftes aan deelauto’s. Parkeren is er duur, vergunningen beperkt en in veel gebieden loopt het verkeer vast.

Ambers idee lijkt aan te slaan. Het bedrijf is anderhalf jaar operationeel en heeft inmiddels 130 I3’s, verspreid over 33 hubs. Voor het eind van het jaar moet in elke grote stad zo’n hub zijn, zegt Nelemans. In september haalde het jonge bedrijf een investering van 1,5 miljoen euro binnen van de Pala Group, die onder meer een aantal BMW-dealers in de regio heeft. In het gebouw op de High Tech campus zitten de dertig medewerkers inmiddels behoorlijk op elkaar gepakt. Binnenkort verhuist het snelgroeiende bedrijf naar een groter onderkomen.

Amber is nog niet winstgevend, maar de marges zijn positief, aldus Nelemans. ‘Als we minder zouden investeren, maken we winst. Maar we willen nu zo veel mogelijk middelen in groei steken.’ Volgens planning moet het bedrijf over vier tot vijf jaar zwarte cijfers schrijven. ‘Dan zijn we zo groot dat we op de marges kunnen groeien.’ De particuliere consument moet overigens nog even wachten, het bedrijf richt zich eerst op de zakelijke markt.

Bij de grootste hub in Amsterdam staan nu gemiddeld dertig auto’s. Amber wil ook hubs langs snelwegen maken. Als de accu bijna leeg is, wisselt de bestuurder op een parkeerplaats van auto. ‘Hoef je niet te wachten om te laden. Gooi gewoon je tas in een andere Amber en verder ga je.’

Amber beperkt zich niet tot auto’s. Vorige week werd de ‘vloot’ uitgebreid met e-bikes. ‘Uiteindelijk moet ook het OV erbij. We zijn vooral een dienstverlener.’ De servicecomponent is belangrijk, zegt de directeur. ‘Dat er iemand opneemt als je belt.’ Dat de eerste keer een medewerker bij de auto op je wacht om je uitleg te geven. ‘Ergens een auto neerzetten is niet zo moeilijk.’

Beeld RV

Profiel

Bedrijf: Amber
Waar: Eindhoven
Sinds: 2015
Aantal werknemers: 30
Jaaromzet: 1 miljoen euro

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.