INTERVIEW

Studenten komen met Airbnb voor kleren

Drie studenten uit Wageningen hebben een site opgezet om tweede-handsmode te verkopen: United Wardrobe. Ze hebben 50.000 gebruikers, zijn al live in België en Frankrijk lonkt.

Beeld Raymond Rutting

Toen studenten Thijs Verheul (22), Joep Dohmen (21) en Sjuul Berden (21) een jaar geleden begonnen met hun website voor tweedehandskleding, hadden ze op dag één al vijfhonderd inschrijvingen. Nu telt de website ruim 50 duizend geregistreerde gebruikers en staan er ongeveer 44 duizend producten online van broeken en truien tot tassen en zonnebrillen. Gemiddeld wisselen dagelijks zo'n 150 producten van eigenaar.

Het idee komt van Berden, student aan de Universiteit Wageningen. Hij heeft drie zussen die hun hele garderobe delen. Het viel hem op dat er online geen centrale plek is om kleding te kopen en te verkopen. Marktplaats is niet echt op mode gericht. Webwinkels met tweedehands-designermode, zoals Thenextcloset en Designervintage, zijn niet voor iedereen bereikbaar en vragen bovendien een commissie van ten minste 30 procent.

'Ik wilde een onlinenetwerk opzetten voor jonge hippe meiden. United Wardrobe is een kledingkast op je computerscherm, waar je tegen betaling uit kunt pakken wat je wilt', zegt hij. Voor de technische uitwerking van het idee kregen Berden en zijn compagnon Verheul van een ict-bedrijf een offerte van ruim 45 duizend euro. Dat bedrag zouden ze niet zomaar bij elkaar krijgen, dus gingen ze zelf aan de slag. De bedenkers vroegen Joep Dohmen, ook student in Wageningen, om hulp bij de techniek en bij de opzet van een klantenservice.

De site vraagt 10 procent commissie van verkopers. Kopers maken een aankoopbedrag over naar United Wardrobe. Pas als zij de kleding thuis hebben ontvangen, maakt United Wardrobe 90 procent van het verkoopbedrag over aan de verkoper. Die opzet is vergelijkbaar met de opzet van airbnb, de site waarop mensen hun huis tijdelijk te huur aanbieden. Airbnb betaalt ook pas uit als de bezoeker is ingecheckt en rekent ook weinig commissie.

Sociaal netwerk

United Wardrobe wil naast een verkoopplatform ook een sociaal netwerk zijn. Een gebruiker moet zich aanmelden, is verplicht een profielfoto te plaatsen en moet goede foto's maken van de aangeboden kleding. Gebruikers kunnen elkaar volgen en items tot favoriet bombarderen.

Er staan geen lange beschrijvingen bij de producten, alleen een paar trefwoorden. De website is verder uitgerust met een chatfunctie, zodat modeliefhebbers elkaar vragen kunnen stellen of zomaar wat kunnen kletsen. 'De grootste groep gebruikers is tussen de 18 en 24 jaar oud. Die meiden zijn gewend online met elkaar te communiceren', zegt Verheul.

Twee maanden geleden werd ook een United Wardrobe-app gelanceerd. 'Studenten zijn onze belangrijkste doelgroep en zij zijn veel onderweg. Daarom hebben we een app gebouwd. Zo kunnen gebruikers ook shoppen terwijl ze in de trein zitten. De site en de app zijn zo gemaakt dat je er gemakkelijk doorheen kunt scrollen. Dat is belangrijk voor onze gebruikers, want dat scrollen zijn ze gewend van Facebook', zegt Verheul.

Tot nu toe hebben de initiatiefnemers alles opgezet met eigen kapitaal en met hulp van personen, vooral medestudenten, uit hun eigen netwerk. De drie zijn bijna fulltime met United Wardrobe bezig, de start-up houdt kantoor in een oud bankgebouw van Van Lanschot in Utrecht.

Toen de site net twee maanden online was, is het drietal wel benaderd door investeerders. Die gesprekken liepen op niets uit, omdat ze alles liever zelf wilden doen. Nu blijkt dat de website nog veel groeipotentie heeft, zijn ze opnieuw met investeerders in gesprek. Vorige week woensdag is de website gelanceerd in België. Het is de bedoeling dat United Wardrobe vanaf begin april ook in Frankrijk beschikbaar is. Verheul: 'Wat airbnb is voor de verhuur van huizen, willen wij worden voor de verkoop van mode.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.