Strophoed

IN DE NATIONAL Portrait Gallery in Londen hangen op dit moment foto's van 23 toekomstige industriële tycoons. Het zijn de helden van de 21-ste eeuw die in een speciale expositie tussen de nationale helden van vroeger en nu te zien zijn....

In de City van Londen is veel verdwenen: bolhoeden zijn er vrijwel niet meer te zien en ook de paraplu is ingewisseld voor een gewone regenjas. Nu dreigt de tand des tijds ook aan de aloude stropdas te gaan knagen.

De nieuwe generatie City-wizzards vindt de stropdas 'ouderwets'. En nu de aanstormende horde van jonge internet-entrepreneurs zich niet meer bekneld wil voelen door een om de nek vastgeknoopt stuk textiel, zweren ook de zakenbankiers steeds vaker de stropdas af. Zij zijn tenslotte niet meer dan hun toegewijde dienstverleners.

Op straat zijn de zakenbankiers daardoor ineens onherkenbaar geworden. Mannen die zich elk kerstfeest een nieuwe Jaguar plus buitenhuis in Aspen kunnen permitteren, onderscheiden zich in uiterlijk niet meer van werkstudenten. Spijkerbroeken zijn misschien nog taboe, maar een corduroy-broek met een tot de eerste borstharen opengeknoopt blauw overhemd is toegestaan.

Ook op de kantoren van de grote effectenhuizen zijn de mannen van het grote geld ineens onopvallend gekleed. Receptionistes, koffiejuffrouwen en bodes gaan nog het meest 'in sjiek'. 'Het is niet zo dat ik geen stropdas meer draag. Ik heb hier achter in mijn kastje natuurlijk wel een colbert met stropdas hangen, voor als ik bij een cliënt op bezoek moet. Maar op kantoor loop ik er nu zo bij', zegt een bankier die oogt of hij zo zijn gazon gaat maaien.

Prins Claus is in Londen geen beroemdheid. Maar andere toppolitici en tycoons hebben wel de trend gezet. Premier Blair staat in het weekeinde regelmatig de pers te woord zonder stropdas. En Bill Gates en Richard 'Virgin' Branson zijn zo succesvol dat ze geen stropdas nodig hebben.

Het dragen van een stropdas hoort bij het machogedrag van de oude economie, een overhemd met het bovenste knoopje open tot de uitdaging van de nieuwe economie. Bestuursvoorzitter Gerard Levin van mediagigant Time Warner besloot dan ook bij de aankondiging van de overname van het internetbedrijf AOL geen stropdas te dragen.

In de City van Londen is het niet dragen van een stropdas inmiddels geformaliseerd. Morgan Stanley Dean Witter, een van de meest gerenommeerde Londense zakenbanken, besloot twee weken geleden het dragen van infomele kleding toe te staan. Behalve bankiers lopen nu ook advocaten en accountants op hun werk in vrijetijdskleding rond. Het accountants- en consultancykantoor Arthur Andersen, met drieduizend werknemers in Londen, besloot op 24 januari de verplichte stropdas af te schaffen. 'Het is een onderdeel van onze nieuwe merkbeleid in het Verenigd Koninkrijk. Het niet dragen van een stropdas beperkt zich niet alleen tot het kantoor. Ook als onze medewerkers cliënten opzoeken, met name op het gebied van e-commerce, hoeven ze geen stropdas meer te dragen', aldus Paul Clarke van Arthur Andersen. Wel heeft het bedrijf de werknemers meegedeeld dat ze de casual look niet moeten overdrijven.

Stephan Stirn, redacteur van het blad Management Today, dat de expositie in de National Por trait Gallery heeft georganiseerd, denkt dat de stropdas voorlopig niet helemaal uit het straatbeeld zal verdwijnen. 'Maar de trend van de toekomst is gezet. Het noorden gaat een beetje lijken op Italië: mannen willen goed gekleed gaan, maar daar hoort niet per se een stropdas bij.'

De 23 entrepreneurs die tot september in het Londense museum te zien zijn, danken hun spectaculaire succes voor een groot deel aan internet, zoals Kasja Leander en Ernst Malmsten (oprichters van online-bedrijf 'Street & Sportswear'), voormalig Financial Times-journalist Tim Jackson (oprichter internet-veilinghuis QXL) en Martha Lane Fox (oprichter Lastminute.com). Maar ook Stelios Haji-Ioannou (Easyjet), Elisabeth Murdoch (BskyB) en Reuben Singh (Miss Attitude-kleding) laten zien er graag jong, dynamisch en informeel uit te willen zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden