Strijd om oplaadbare auto tussen topmerken

De grootste autofabrikanten ter wereld zijn in een race verwikkeld om als eerste een auto in massaproductie te nemen die rijdt op oplaadbare batterijen. Het gaat om lithium-ionbatterijen die ook in mobieltjes en laptops zitten en die ervoor zorgen dat auto’s helemaal geen CO2 uitstoten.

De autofabrikanten Nissan en Volkswagen willen uiterlijk in 2010 de eerste ‘plug in- accu’s’ voor hun modellen gereed hebben. Beide autobedrijven zijn afgelopen weken joint ventures aangegaan met producenten van de speciale batterijen.

‘Wij willen ons in de toekomst toeleggen op elektrisch aangedreven auto’s’, zei Volkswagen-topman Martin Winterkorn bij de bekendmaking van de samenwerking met de Japanse batterijenfabrikant Sanyo.

Ook General Motors heeft zich bij een batterijmaker ingekocht. De grootste autofabrikant ter wereld wil in 2010 de Chevy Volt lanceren. Een elektrische middenklasser die de gemiddelde Amerikaan van en naar zijn werk moet brengen zonder een druppel brandstof te gebruiken. Voor ritten langer dan 65 kilometer is wel benzine nodig: de batterij wordt tijdens het rijden weer opgeladen.

GM-topman Rick Wagoner onderstreepte afgelopen week het belang van elektrische auto’s voor de auto-industrie. ‘Het is de grootste stap die we kunnen zetten om ons minder afhankelijk te maken van dure olie.’ GM maakte dinsdag bekend vier fabrieken te sluiten waar brandstofslurpende SUV’s en pick-up trucks worden gemaakt. Ook overweegt GM met de fabricage van de Hummer te stoppen.

Analist Wolfgang Bernhart van het internationale adviesbureau Roland Berger zegt dat, in tegenstelling tot bij eerdere initiatieven voor elektrisch aangedreven auto’s, het dit keer de automobielindustrie menens is. ‘Binnen tien jaar is 25 procent van het Europese wagenpark elektrisch aangedreven.’ Dat moet ook wel, want ‘door de hoge brandstofprijzen kiezen automobilisten wereldwijd voor groene, zuinige auto’s’.

In steeds meer landen, waaronder Nederland, wordt de uitstoot van CO2 fiscaal zwaar belast. De Europese Unie werkt aan wetgeving die fabrikanten verplicht de CO2-uitstoot in 2012 met een kwart te hebben teruggedrongen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden