Strategie KLM hangt op Malpensa

KLM is nog steeds niet zeker van zijn samenwerking met Alitalia. Daarmee staat het hele alliantiebouwwerk van de Koninklijke op losse schroeven....

Van onze verslaggever Gerard Reijn

Dat zegt Leo van Wijk, bestuursvoorzitter van KLM. 'De kans dat het goed komt, is groter dan de kans dat het fout loopt. Maar het kan nog steeds fout lopen', zegt hij. Het duurt nog vier tot zes weken voor er duidelijkheid komt over de toekomst van Malpensa. Pas daarna kunnen de cruciale beslissingen door de alliantie worden genomen.

'We wilden toe naar een fusie met Alitalia, naar één hoofdkantoor bijvoorbeeld. Dat is vertraagd door die kwestie met Malpensa. Als die zaak bevredigend wordt opgelost, verwacht ik daarover dit jaar beslissingen.'

Maar niet alleen de samenwerking tussen KLM en Alitalia zelf hangt op Malpensa. 'We zijn al heel lang in gesprek met Malaysian Airlines. Met als Alitalia en Northwest hebben we een beperkte samenwerking met Malaysian. Maar Malaysian wil ook duidelijkheid hebben over de positie van Alitalia.' En dus moet ook een definitieve regeling met Malaysian wachten op de afronding van de kwestie Malpensa.

De alliantie van KLM is tot nu toe de enige die zichzelf niet officieel een naam heeft gegeven. Anderen hebben namen als OneWorld (British Airways) of Star (Lufthansa). Van Wijk: 'Maar we gaan toch niet zo'n naam lanceren en veel geld in de marketing steken, als we daarna niet blijken te kunnen doen? Kijk naar OneWorld. Die naam bestaat en heeft ze handenvol geld gekost. Maar ze kunnen niks doen.'

Pas als Malpensa bevredigend wordt opgelost, kan KLM's eigen alliantie eindelijk officieel van de grond komen. De samenwerkingsverbanden met Northwest Airlines, Alitalia, Continental en Malaysian zullen dan hun naam krijgen: 'Dan zullen ze eindelijk Wings gaan heten', zegt Van Wijk.

De Italiaanse regering had enkele weken geleden al een compromis bereikt over Malpensa. Het naburige oude vliegveld Linate mag openblijven, 'meer open dan waarop wij in eerste instantie hadden gerekend'. De groeimogelijkheden voor Malpensa zijn dan wel minder dan waarop KLM aanvankelijk rekende, maar KLM had er vrede mee.

Helaas tekende een groep van twaalf concurrenten eind vorige week bezwaar aan tegen de gevonden compromissen. Nu ligt de zaak weer voor bij de Europese Commissie, en moet Van Wijk opnieuw afwachten. 'Mijn geduld begint wel op te raken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden