Reportage

Strafpunten voor Tata Steel-medewerkers

Strafpunten moeten eraan bijdragen dat werknemers van Tata Steel zich aan de verkeersregels houden, ook op het bedrijfsterrein. Want daar is het gevaarlijker dan op de openbare weg.

Loes Singeling
De Tata Steel-fabriek. Beeld
De Tata Steel-fabriek.Beeld

Op de vraag hoeveel strafpunten hij heeft, kijkt werknemer Alex bij de Tata Steel-ingang wat verontwaardigd op. 'Ik heb geen strafpunten'. Aanleiding voor de vraag is de mededeling dat staalfabriek Tata Steel voor een streng telefoonverbod op de fiets blijft, zo maakte het bedrijf donderdag bekend, ook al heeft de overheid onlangs besloten om het toe te staan.

Het klinkt misschien wat overdreven: radio of oordopjes in de auto of op de fiets zijn in IJmuiden verboden. En er mag dus ook niet worden gebeld, ook niet handsfree, als een werknemer zich verplaatst. Maar het Tata Steel-terrein omvat 750 hectare en telt tachtig kilometer aan wegen waarvan 9.000 medewerkers gebruik maken.

Daar horen strenge regels bij en een strenge handhaving. De beveiligers op het terrein houden overtreders aan en identificeren hen aan de hand van een verplichte personeelspas. Ook voeren ze aangekondigde gerichte acties uit, zoals parkeer- en alcoholcontroles. Om te zorgen dat medewerkers zich aan deze en andere verkeersvoorschriften houden, heeft Tata Steel een strafpuntensysteem bedacht.

Life-saving rules

Op grote bouw- en olie-industrieterreinen zijn zwaardere verkeersregels eerder de norm dan een uitzondering. Shell hanteert een aantal life-saving rules, waaronder ook het verbod op handsfree bellen achter het stuur valt. In sommige vervoersmiddelen zit een controlesysteem ingebouwd dat het rijgedrag direct registreert. Bij zowel Shell als BP is achteruit inparkeren verplicht, zodat er bij calamiteiten sneller ontruimd kan worden.

Om te zorgen dat Tata Steel-medewerkers zich aan de veiligheidsvoorschriften houden, heeft het bedrijf een strafpuntensysteem bedacht, gebaseerd op hoe overtredingen op de openbare weg worden beoordeeld. Lichte overtredingen, zoals verkeerd parkeren of bellen op de fiets, leveren één punt op; bij de zwaarste overtredingen, zoals flink te hard rijden, krijg je er zeven. Drie punten betekenen een schriftelijke waarschuwing, bij vier of meer volgt een gesprek met de leidinggevende.

Een speciale commissie bepaalt de sanctie: geen auto meer rijden op het terrein, bijvoorbeeld, of zelfs een tijdelijke schorsing. De commissie kijkt bij het bepalen van de sanctie naar de aard van de overtreding. 'Voor twee keer verkeerd parkeren word je niet geschorst, maar als je twee keer met superhoge snelheid het terrein overrijdt dan zijn we strenger,' zegt een woordvoerder.

Veiligheidstoets

Daarnaast moet iedere beginnende werknemer een veiligheidstoets afleggen. De test wordt elke twee jaar herhaald. 'Als je oplet is de test niet moeilijk, maar het is goed om je te realiseren dat de regels hier anders zijn dan op straat,' zegt een medewerker telefonisch. 'En het is logisch dat de regels hier strenger zijn. Op de openbare weg zie je geen vrachtwagens met gloeiend heet ijzer langsrijden.'

Het puntensysteem werkt prima, vinden Alex en zijn collega's, en overdreven is het zeker niet. 'Weet je wel hoe levensgevaarlijk het hier is?', zegt Alex. Dat is dan ook de reden dat hij zelf nooit een stafpunt heeft gekregen. 'Daar moet je wel heel erg je best voor doen. Je krijgt ze vooral voor heel domme dingen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden