Stork moet zich opsplitsen van Brits opkoopfonds Candover

Na postbedrijf TNT dreigt opnieuw een Nederlands concern zich onder druk van aandeelhouders te moeten opsplitsen. Stork moet zichzelf nu ook in tweeën delen, schrijft Het Financieele Dagblad. De eigenaar, het Britse opkoopfonds Candover, heeft op korte termijn geld nodig en wil het Nederlandse concern in delen verkopen.

Stork heeft volgens het FD zijn luchtvaartdivisie in de etalage gezet, die onder meer onderdelen levert aan de JSF en de A380. Voor de andere tak van Stork, industriële dienstverlening, wordt in eerste instantie gedacht aan een beursgang.

De luchtvaartdivisie zou eventueel ook nog weer kunnen worden gesplitst, in een onderhoudsbedrijf voor vliegtuigen – vooral Fokkers – en een onderdelenleverancier.

Fonds sluiten

Eind vorig jaar werd al bekend dat Candover het fonds moest sluiten dat de overname van Stork had gefinancierd. De investeerders wilden de 3 miljard euro terug die ze hadden ingelegd en dus moet Candover bezittingen van het fonds verkopen. Opkoopfondsen als Candover zijn sinds de kredietcrisis minder populair. Het is steeds lastiger geld verdienen, nu banken hen niet meer onbeperkt van goedkoop krediet voorzien.

Stork is een van de vele Nederlandse ondernemingen die de afgelopen jaren zijn aangevallen door activistische aandeelhouders. Het concern kreeg in 2006 Centaurus en Paulson achter zich aan, twee van de agressiefste aandeelhouders ter wereld. Die eisten ook al dat Stork, dat toen nog uit drie divisies bestond, zichzelf zou opdelen. Het concern zou zijn kippenslachtmachines en zijn industriële dienstverlener moeten afstoten en alleen doorgaan met zijn luchtvaarttak, die ooit ontstond toen Stork een deel van de failliete boedel van Fokker overnam.

Hevig verzet

Het bestuur van Stork, onder leiding van Sjoerd Vollebregt, verzette zich heftig en vond uiteindelijk bescherming bij Candover, dat toezegde dat Stork zichzelf ‘een aantal jaar’ niet hoefde op te delen. Omdat het IJslandse Marel, dat een groot deel van de aandelen had verworven, bleef tegensputteren, voelde Stork zich uiteindelijk gedwongen de kippenslachtmachines aan de IJslanders te verkopen.

Stork behaalde in 2008 een omzet van 1,8 miljard euro. Tweederde daarvan (1,2 miljard) was afkomstig van de divisie industriële dienstverlening, waar ruim tienduizend mensen werken. Bij de luchtvaartdivisie, die sinds kort onder de naam Fokker Aerospace door het leven gaat, werken ongeveer 3.700 mensen.

Stork werd opgericht in 1827 als Nederlandse Fabriek van Werktuigen en Spoorwegmaterieel en is maar een paar decennia jonger dan TNT, dat in 1799 begon als Statenpost.

Stork (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden