Update

Storing iDeal opgelost

De storing bij online betalingssysteem iDeal is opgelost. Bij elke bank kunnen klanten weer normaal betalen. Dat heeft betaalorganisatie Currence, het bedrijf achter iDeal, vrijdagmiddag laten weten.

Beeld anp

Begin van de middag werd bekend dat klanten van ING en SNS niet konden afrekenen met iDeal. Vijf banken konden daarnaast opeens geen contact meer krijgen met webwinkels die bij hen waren aangesloten. Hierdoor was het voor consumenten tijdelijk onmogelijk om bij deze webwinkels met iDeal te betalen.

De woordvoerster van Currence kon nog niet zeggen wat de oorzaak is van de storing.

ING
Ook de problemen met Mijn ING en de mobiele app zijn opgelost. Dat zei een woordvoerder van de ING-bank.

De problemen bij ING begonnen omstreeks 13.15 uur. Volgens de woordvoerder had de storing geen verband met de problemen die ING eerder deze week ondervond met internetbankieren. Er is volgens hem geen sprake van een aanval van hackers of een doelbewuste poging het systeem van de bank plat te leggen. 'Het is een technisch probleem.'

'Zorgelijk'
Het kabinet volgt de problemen rond internetstoringen in het betalingsverkeer 'nauwgezet'. Premier Rutte sprake van 'een zorgelijke ontwikkeling'. Hij zei in een reactie 'geen enkele aanwijzing te hebben dat er meer aan de hand is dan menselijke fouten of computerstoringen'.

Rutte zag geen bewijs voor cyberaanvallen, maar zei ook de details van de situatie nog niet te kennen. Ook wil de premier nog niet speculeren over aanscherpen van regels en toezicht. 'Laten we eerst eens gewoon kijken of de problemen kunnen worden opgelost.'

Verantwoordelijk
Volgens de premier staat het kabinet in nauw contact met de banken. Hij is ervan overtuigd dat zij hard werken aan een oplossing. Rutte onderstreepte dat de banken verantwoordelijk zijn voor een 'fatsoenlijk verloop van het betalingsverkeer'.

Rutte wilde niet zeggen of er nieuwe regelgeving moet komen om de problemen aan te pakken. Hij wilde dat ook niet uitsluiten. Nadere analyse moet uitwijzen of het nodig is.

'Compenseer klanten'
Klanten zouden gecompenseerd moeten worden, als zij door een storing geen gebruik kunnen maken van de diensten van hun bank. Dat bepleitte de Consumentenbond. 'Je kunt het vergelijken met de telecomwereld en de energiemarkt: bij een storing kan de klant geen gebruik maken van de diensten en volgt compensatie', aldus een woordvoerder van de Consumentenbond.

De bond doet een oproep aan de minister van Financiën en de Tweede Kamer om de regeling op poten te zetten.

Saldo checken
Klanten van ING die hun saldo willen checken, wordt geadviseerd dat te doen bij een geldautomaat. Dat schrijft het Webcare Team van de bank op zijn Twitter-account.

'Momenteel kun je helaas geen gebruik maken van Mijn ING, de mobiele appen iDeal. Wel kan je betalen en geld opnemen met je Betaalpas. Wil je saldo checken dan kan dat bij de geldautomaten van de ING.'

Excuses op de website van ING, afgelopen woensdag. Beeld ANP XTRA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden