Stiptheid NS blijft achter bij eisen van overheid

De Nederlandse Spoorwegen hebben de eerste helft van dit jaar onder de maat gepresteerd. Er reden minder treinen op tijd en de informatievoorziening bij storingen liet te wensen over....

Van onze verslaggever Sanne ten Hoove

In de eerste helft van 2005 reed 85,6 procent van de treinen op tijd en dat is 0,9 procentpunt minder dan volgens het prestatiecontract tussen overheid en de NS is vereist. Het aantal uitgevallen treinen was 47 procent hoger dan toegestaan. De NS wijt deze slechte score aan tien ‘rampdagen’, waarop de punctualiteit daalde tot 75 procent.

Sneeuw in maart, tropische temperaturen in mei en juni, grote computerstoringen bij de spoorbeheerder ProRail en ontsporingen in Amsterdam deden de punctualiteit kelderen. Zonder deze rampdagen had de NS heel goed gepresteerd, aldus president-directeur Aad Veenman in een brief aan Schultz. Hij maakt zich wel grote zorgen over ontruimingen door bommeldingen. Volgens hem hebben die een ‘onevenredig effect op de punctualiteit’.

Schultz vindt Veenmans analyse ‘onvoldoende overtuigen’, liet ze de Tweede Kamer donderdag weten. Op haar verzoek zal de NS de vertragingen diepgaander analyseren en concrete maatregelen voorstellen. Een externe commissie van deskundigen zal de NS-directie daarbij helpen. Ook moet het bedrijf opheldering geven over de redenen van de voorgenomen prijsstijging voor volgend jaar (van 3,15 procent). Schultz heeft haar bedenkingen hierbij. De prijsverhoging past volgens haar niet in het contract dat ze heeft met de NS. GroenLinks wil dat de NS afziet van de tariefsverhoging.

Bij vertragingen kregen reizigers in de trein afgelopen half jaar in 29 procent van de gevallen informatie. Dat had 35 procent moeten zijn. Op de stations kregen passagiers in 68 procent van de gevallen informatie over vertragingen, 17 procentpunt minder dan beloofd. De NS heeft zijn conducteurs opgeroepen zich vaker te laten zien bij vertragingen. Verder gaat het bedrijf vanaf 2006 in de intercity’s informatieschermen bouwen, waarop actuele reisgegevens worden weergegeven.

De reizigersvereniging Rover is niet verbaasd dat de NS matig presteert. ‘Zo gaat het al jaren, en telkens leidde dat tot het verlagen van de eisen’, aldus een woordvoerder. Rover vindt dat de tariefstijging voor 2006 niet mag doorgaan en dat meer reizigers hun geld moeten terugkrijgen bij vertragingen.

Niet op alle fronten presteerde de NS ondermaats. Zo zijn de treinen schoner geworden en voelen de reizigers zich steeds veiliger op de stations. Er deden zich 4722 incidenten voor, een daling vergeleken met vorig jaar, aldus de NS. Het aantal mag dit jaar tot 11.255 oplopen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden