NieuwsTerugverende auto-industrie

Sterk stijgende vraag naar auto’s in China hoopgevend voor de hele wereld

Autofabrikanten melden een opmerkelijk herstel van de vraag in China. Een lichtpuntje in donkere tijden, want de auto-industrie wordt beschouwd als de kanarie in de kolenmijn van de wereldhandel.

Auto’s voor een veerpont in de Chinese stad Haikou. De door de coronacrisis getroffen autoverkoop in China veert verrassend snel terug.Beeld ANP

Tesla, dat kort geleden een nieuwe fabriek opende in China, meldt recordverkopen over maart. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s verkocht meer dan tienduizend auto’s, voornamelijk Models 3. Ook Mercedes-Benz en Volkswagen zien de verkopen aantrekken na een dramatische terugval in de eerste maanden van het jaar.

Chef financiën bij Mercedes, Harald Wilhelm, verklaarde woensdag dat de verkoopaantallen in maart alweer bijna het niveau van een jaar geleden bereikten. Volkswagen deed vorige week al kond van een krachtig herstel. De Duitse autobouwer heeft inmiddels 32 van zijn 33 fabrieken heropend. 

Voor april ziet het er nog gunstiger uit: bij de presentatie van sombere cijfers over maart (min 41 procent voor de hele autosector) verklaarde de Chinese autokoepel CPCA donderdag dat de verkopen in april ‘veel hoger’ zullen zijn.

Hoopgevend

De geluiden vanuit China zijn hoopgevend voor de rest van de wereld: de auto-industrie wordt beschouwd als de kanarie in de kolenmijn van de wereldhandel. Vanwege de sterke verwevenheid met toeleveranciers wereldwijd wordt ze vaak als een van de eerste getroffen door verstoringen. Omgekeerd worden tekenen van herstel hierdoor ook snel zichtbaar.

Inmiddels wordt de roep om het heropenen van productielijnen in Europa en de Verenigde Staten sterker. Het Amerikaanse General Motors zegt de kunst om medewerkers veilig te laten werken te hebben afgekeken bij webwinkel Amazon, waar magazijnbedienden vaak dicht naast elkaar werken. Het autoconcern wil net als de webwinkel de temperatuur opmeten van werknemers voor ze aan de slag gaan. Ook worden lopende banden anders ingericht, zodat medewerkers grotere onderlinge afstand kunnen bewaren. Hiermee moeten mensen veilig aan de slag kunnen, aldus GM.

Wat meespeelt bij de oproep om de boel snel weer aan de gang te krijgen, is de grote financiële nood waarin autofabrikanten zijn geraakt. Ze verkeerden al in zwaar weer, vanwege handelsconflicten en steeds strengere CO2-normen. Volgens topman Herbert Diess van Volkswagen verliest zijn concern elke week dat de productielijnen stilstaan 2 miljard euro. Overigens kan zijn concern wel een klap verdragen: VW boekte in 2019 een winst van 16,9 miljard euro.

VN-onderzoek: coronacrisis doet tientallen jaren armoedebestrijding teniet
De coronacrisis heeft zo’n verwoeste impact op de economie dat een achtste van de wereldbevolking in diepe armoede zal verzinken. Tientallen jaren aan armoedebestrijding worden tenietgedaan.

Bijna 70 bedrijven failliet in eerste week april, eerste coronasteun overgemaakt
Tussen 30 maart en met 3 april zijn in Nederland 69 bedrijven en instellingen failliet verklaard door de rechtbank, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek. 25 bedrijven meer dan een week eerder.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden