Stena dumpt peperdure superveerboot

Stena Line, de grootste ferrymaatschappij van Europa, haalt zijn supersnelle veerboot tussen Hoek van Holland en Harwich eind dit jaar uit de vaart wegens de hoge brandstofkosten....

Het Zweedse Stena kampt net als de concurrentie al jaren met teruglopende passagiersaantallen. Goedkope vluchten vormen de hoofdoorzaak. ‘Boven Londen ziet het intussen zwart van de vliegtuigen’, zegt directeur Pim de Lange, bij Stena verantwoordelijk voor de Noordzee-activiteiten. ‘Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt er goedkoop heen vliegen.’

Vandaar dat Stena scherp op de kosten let. Vanaf Hoek van Holland vaart het bedrijf viermaal per dag naar Harwich. Twee overtochten komen voor rekening van de Discovery. Omdat deze catamaran (snelheid: maximaal 75 kilometer per uur) dagelijks liefst 180 duizend liter gasolie verbruikt, is de lijn niet rendabel. ‘De prijs voor gasolie is de afgelopen vier jaar gestegen van 180 dollar naar 600 dollar per ton’, aldus De Lange.

De Discovery, in 1997 met veel publiciteit in de vaart genomen om te concurreren met de Kanaaltunnel, kostte 100 miljoen euro (220 miljoen gulden). De Lange: ‘De boot heeft zijn geld niet terugverdiend, omdat bij de bouw werd gerekend op twintig jaar gebruik.’

Over de Discovery was in de beginjaren veel te doen. Samen met de twee zusterschepen in de Ierse zee betreft het nog immer ’s werelds snelste superveerboot. Al snel kwamen er klachten: de boot veroorzaakte aan de kust zulke hoge vloedgolven, dat in een restaurant in Felixstowe het eten van de tafels spoelde, zo berichtte The Independant destijds. In Hoek van Holland klaagden mensen over de uitlaatgassen van de krachtpatser. In 1998 brak een deel van de romp af tijdens een zware storm.

Stena zal nu proberen de Discovery te verkopen. Het bedrijf heeft tevens besloten de andere schepen voor de dagelijkse overtochten naar Engeland, de Hollandica en de Britannica, te vergroten. Genoemde vaartuigen worden volgend voorjaar met 52 respectievelijk 28 meter verlengd tot 240 meter.

De veerboten (type Ropax) worden volgens De Lange de grootste van de Noordzee. ‘Ze bieden dan plaats aan 900 passagiers, 180 auto’s en een lint van vier kilometer aan vrachtwagens.’ De verbouwing van honderd miljoen euro zal begin volgend jaar worden uitgevoerd in het Duitse Bremerhaven.

Stena (5700 werknemers) steekt daarnaast nog eens 200 miljoen euro in twee nieuwe vrachtschepen, die gaan varen tussen Hoek van Holland en Killingholme (Engeland).

In 2005 daalde het aantal passagiers van Stena Line, dat met 34 veerboten achttien routes in Europa onderhoudt, bijna 7 procent tot 16 miljoen. Het aantal verscheepte voertuigen daalde ruim 6 procent tot drie miljoen. Alleen de vrachttak boekte vooruitgang.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.