Steeds drukker op de (online) hypotheekmarkt

Het wordt nog drukker op de hypotheekmarkt. Verzekeraars, pensioenfondsen en buitenlandse banken veroverden dit jaar steeds meer terrein en sinds donderdag is daar een onlinehypotheekverstrekker bijgekomen.

Verhuisdozen in een woonkamer. Beeld anp

Pensioenfondsen, verzekeraars en andere grote beleggingsfondsen beleggen via bijBouwe direct in Nederlandse hypotheken en streven naar een marktaandeel van 3 tot 5 procent. Zowel het afsluiten als eventueel advies verloopt volledig online. Mede daardoor kan de nieuwkomer zeer scherpe rentetarieven aanbieden. Voor een annuïteitenhypotheek met NHG en tien jaar rentevast rekenen ze 2,19 procent, een van laagste tarieven in de markt. Behalve met aantrekkelijke percentages, hoopt het bedrijf klanten te trekken door binnen vijf dagen een hypotheek af te sluiten.

Vertrouwenwekkend

Achter bijBouwe zit het bedrijf Dynamic Credit, dat afgelopen jaren al namens institutionele beleggers en banken direct Nederlandse hypotheken verstrekte. Volgens de heersende online-marketingfilosofie vernoemde Dynamic Credit hun nieuwe merk naar een persoon. In de wetenschap dat klanten dat vertrouwenwekkend vinden - beleggingsdienst Evie en hypotheekadviseur ikbenfrits.nl deden eerder hetzelfde. 'Na lang brainstormen besloten we mijn naam te gebruiken', zegt Bouwe Kuik, die binnen Dynamic Credit verantwoordelijk is voor het hypotheekmerk.

De trend om de afhandeling en advies voor hypotheken grotendeels digitaal te doen is ook bij andere aanbieders al ver doorgevoerd. Kleine banken als Lloyds en Bank of Scotland doen bijna al hun dienstverlening online. En ABN Amro adviseert klanten ook al enige tijd via de webcam thuis.

Mede door dit soort aanbieders verliezen de grote banken steeds meer marktaandeel. Uit een recent marktonderzoek bleek dat Rabobank, ABN Amro en ING, die een paar jaar geleden samen nog bijna de hele markt verdeelden, inmiddels nog minder dan de helft van alle hypotheken afsluiten.

Moeilijke tijd

Ook gevestigde hypotheekadviseurs hebben het zwaar. Hypotheekaanbieders zoals bijBouwe verkopen hun simpele producten zonder advies aan klanten met genoeg financële kennis. Klanten met minder geldbewustzijn krijgen voor nog geen 600 euro advies. Daarnaast geven nieuwe sites zoals EyeOpen en ikbenfrits.nl onafhankelijk advies over alle Nederlandse hypotheekaanbieders.

De Vereniging Eigen Huis is te spreken over de toenemende concurrentie op de hypotheekmarkt. 'Tijdens de crisis waren er bijna alleen de drie grote banken, die lieten hun winstmarges daardoor flink oplopen', zegt hypotheekexpert Michel Ligtlee van de VEH. 'Door de concurrentie van al die nieuwkomers zijn die marges inmiddels al flink teruggelopen.'

De VEH heeft gekeken naar de diensten die bijBouwe biedt, 'en we hebben geen verborgen gebreken aangetroffen'. Een verschil met andere aanbieders is wel dat bijBouwe aan klanten jaarlijks vraagt om hun actuele inkomensgegevens door te geven. Wie dat niet doet kan een kleine renteverhoging verwachten. Zolang kopers hier maar goed van op de hoogte zijn, is dat volgens de VEH in principe goed. 'Zo kunnen ze tijdig zien wanneer hun klanten het risico lopen in betalingsproblemen te komen. Hoe eerder je over zo'n situatie met klanten in gesprek raakt, hoe beter.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden