Startende ondernemers onder elkaar

Het uitbreiden van sociale contacten met mensen van hun eigen opleidingsniveau: dat is de achterliggende gedachte achter de jongeren-netwerkorganisaties die sinds een paar jaar uit de grond gestampt worden....

TRUSKA BAST

Netwerken. Het begrip zingt sinds enkele jaren rond in de zakenwereld, in de kunstscene, onder advocaten en onder reclamemakers, kortom onder alle beroepsgroepen die informeel met elkaar in contact willen komen. Het is de 'dagelijkse' variant van de Rotary- of de Lions-clubs, het is het circuit waar gelijkgestemden elkaar treffen. Voor de gezelligheid, maar meer nog om de carrière een duwtje te geven. Neem Marika Westerman. Ze is 23 en belastingadviseur bij een consultancy-kantoor in Rotterdam. Nog maar net is ze lid van de JCC, de Jongeren Commerciële Club. 'Om mensen te leren kennen', zoals ze zelf zegt. Dat ze zakelijke contacten niet uit de weg zal gaan, spreekt voor zich. Want daar draait het uiteindelijk om bij de JCC: networking.

Jong, hoogopgeleid en commercieel zijn de leden van de vereniging. Een hbo- of universitaire opleiding is een vereiste, evenals een baan in de commerciële dienstverlening. De leeftijdsgrens ligt bij 35 jaar. Een beginnend arts of tandarts hoort daar eigenlijk niet bij, vindt de JCC. Dat levert te weinig zakelijke contacten op. En daar zit de startende ondernemer, de junior account manager of de sales executive niet op te wachten.

Landelijk telt de JCC zo'n driehonderd leden. Sinds de oprichting van de eerste afdeling in Groningen in 1987, heeft de JCC zusterverenigingen in Rotterdam, Utrecht en, sinds kort, Amsterdam. Dat er behoefte is aan een netwerkclub voor beginnende carrièremakers, blijkt uit het aantal reacties dat de Amsterdamse JCC binnenkreeg. In een maand tijd meldden zich vijftig gegadigden.

De drie jaar oude Rotterdamse afdeling heeft ruim zestig leden. Maandelijks plant de vereniging een clubborrel en een activiteit buitenshuis. Een golf-clinic, een avond over carrièreplanning, klantgericht handelen en een bezoek aan Akzo Nobel. Maar ook een high tea in café Dudok staat op het programma. Geborreld wordt in La Sorbonne, een grand café vlak bij de Oude Haven.

Een van de mannen van het eerste uur, zoals hij zichzelf noemt, is Erik Spindler (30), directeur van een aannemersbedrijf. Net als de andere JCC'ers die tegen half acht direct uit hun werk naar de clubborrel komen, zit hij strak in het pak. De JCC betekent voor hem sowieso een stukje netwerken, maar ook maatschappelijke verbreding.

'Je leert andere bedrijven kennen', zegt Spindler, die in z'n vrije tijd hockeyt en golft. Dat laatste heeft volgens hem als prettige bijkomstigheid dat je nog eens iemand kunt aanschieten om 'in concurrentie een prijsje te maken'.

Profijt heeft Spindler zeker van de JCC, al wil hij daar niet te veel over uitweiden. 'Het is vooral het onder- en middenkader dat hier rondloopt. De beslissers ontbreken, want die zijn ouder.' De leeftijdsgrens van 35 jaar is een beperking van de JCC, verzucht hij. Slagkracht ontbreekt, vergeleken met vakgerichte business-clubs.

Peter van Wingerden (35), oprichter en oud-voorzitter van de JCC zegt dat de leeftijdsgrens bewust is gekozen. 'Beginnende ondernemers hebben soortgelijke vragen, interesses en problemen. Voor die groep is de JCC bedoeld.' Van Wingerden zette de eerste JCC-afdeling op in Groningen, samen met Jan Kamminga, de toenmalige voorzitter van het KNOV en nu kersvers commissaris van de koningin van Gelderland. Het was volgens hem een reactie op de Commerciële Club, waarin alleen ondernemers vanaf veertig jaar zitten. 'Met de JCC wilden we zorgen dat er een netwerk ontstond voor het junior- en het seniormanagement, die ook met elkaar in contact konden komen.'

Toen hij naar Rotterdam vertrok, besloot Van Wingerden daar een Rotterdamse zustervereniging op te richten. Nu hij 35 is, staat de Godfather van de JCC, zoals hij wordt genoemd, op het punt te vertrekken. 'Tijd voor iets nieuws', vindt Van Wingerden, die behalve van de JCC, lid is van nog zeven andere clubs. Onlangs heeft hij zijn baan als regio-directeur bij een werkmaatschappij van de Hollandse Betongroep opgezegd en is hij een eigen bedrijf begonnen: Total Loop Management.

'Als je ouder wordt', heeft Van Wingerden gemerkt, 'neemt je kennis toe, maar je creativiteit neemt af.' Hij herinnert zich hoe hij in 1987, bij de start van de JCC, voor een gezelschap van 150 ondernemers en managers pleitte voor vernieuwing en verjonging. 'Met JCC hebben we op de barricaden gestaan. Geschopt tegen de kaders.' Bijna tien jaar later moet hij constateren dat er niet echt iets is veranderd.

Toch is de oud-voorzitter 'best wel trots' op de JCC, een club met visie volgens hem. De JCC biedt starters nieuwe ingangen. 'Zodat je tegen een vriendje kunt zeggen: Kun je mij niet eens voorstellen bij je bedrijf?'

Het gaat Van Wingerden erom dat het menselijk kapitaal zoveel mogelijk wordt aangeboord. 'Er gaat veel kennis verloren. Mensen worden op functies gezet om een bepaald hokje te vullen, maar het individu heeft veel meer in huis. Dat proberen we hier te benutten.'

In het gezelschap van stropdassen en mantelpakjes is Marieta Reijerkerk (34) een opvallende verschijning, met haar geruite bretels. Ze heeft een ring door de neusvleugel, het roodgeverfde haar piekt alle kanten uit. Als beeldend kunstenaar is ze sinds april JCC-lid, om haar zakelijke kennissenkring uit te breiden.

Het type om een uitkering of subsidie aan te vragen vindt ze zichzelf niet. Haar hele leven heeft Reijerkerk gewerkt, ook tijdens haar opleiding aan de kunstacademie. Nog steeds geeft ze Kunstzinnige Vorming in de gevangenis aan de Noordsingel en in de Schie. Daarnaast runt ze haar eigen onderneming, compleet met btw-nummer en visitekaartjes, en zit ze op Internet.

'Ik ben een streber,' zegt Reijerkerk, die behalve grafisch ontwerp, ook meubel- en decorontwerp doet en schildert. Van de kunstenaars die ze kent, is ze verreweg het ondernemendst. Die nemen haar dat niet altijd in dank af. Ze vermoedt dat ze jaloers zijn.

Opdrachten verwacht Reijerkerk niet direct van de JCC, 'zo gaat dat niet in de kunstsector'. Wel is ze via via bezig geweest met het ontwerpen van drukwerk, maar dat ligt voorlopig in een bakje. Van de JCC verwacht ze vooral op lange termijn resultaat.

'Elite-reseacher' Jos van Hezewijk heeft z'n twijfels bij netwerkclubs. De adviseur op het gebied van 'networking-management' en auteur van boeken als Je kent wie je bent, de verborgen kracht van relatie-netwerken, vindt dat netwerkclubs vaak uitblinken door kilheid. Zulke clubjes leveren volgens hem meestal niet zoveel op. 'Wat ontbreekt zijn culturele banden. Het gaat nu eenmaal om emoties. Liefde voor bepaalde muziek bij voorbeeld.' Volgens Van Hezewijk ontaarden bijeenkomsten vaak in het beleefd vragen naar elkaars werk. 'Maar je krijgt mensen niet warm met een management verhaal.'

Het zijn vooral de technocraten en de snelle commerciële jongens die op netwerkclubs afkomen, zegt de netwerk-adviseur. 'Dat zijn degenen die direct op iemand afstappen om hun verhaal af te steken en denken dat ze dan aan networking doen. Maar zo werkt het niet.'

De leden van een netwerkclub doen er volgens Van Hezewijk verstandig aan om de business zo snel mogelijk te vergeten en 'alleen maar leuke dingen' te doen. Van Hezewijk: 'Je moet denken: Dat is een leuke lezing en misschien ontmoet ik ook nog iemand.'

De 'grijze muizen' - volgens Van Hezewijk degenen die in Nederland werkelijk de dienst uitmaken en veel waarde hechten aan een goed netwerk - worden in geen geval lid van een netwerkclub. 'Die gaan liever fietsen of volleyballen.'

Onzin, vinden de oprichters van de Amsterdamse JCC, die de tweede clubborrel houden in café Boulevard, in het gloednieuwe gedeelte van stadsdeel Zeeburg. Volgens hen is de ware netwerker open, nieuwsgierig en enthousiast.

'Wat iemand succesvol maakt, is zijn capaciteit om vrienden te maken', zegt bestuurslid Christoffel Sneijders (31), sales manager in de data-archivering. Vrienden maken, dat moet voorop staan vindt het bestuur van de Amsterdamse JCC. Als er zakelijke contacten uit voortvloeien, is dat meegenomen.

Voorzitter Berhard Jobsen (32), oud-lid van de Utrechtse JCC, besloot samen met een paar collega's tot een Amsterdamse afdeling. Die is er sinds september. Dat ze in die eerste maand direct vijftig reacties binnenkregen, hadden ze niet verwacht. Het zijn vooral mensen met zo'n zes, zeven jaar werkervaring, die op de JCC afkomen. 'Die krijgen vragen over hun carrièreplanning.'

Volgens Jobsen, account manager, hebben de JCC'ers wel degelijk iets gemeen. 'Ze willen hun sociale contacten uitbreiden met mensen van hun eigen opleidingsniveau'. Sneijders: 'Je kunt natuurlijk best een leuk praatje maken met de timmerman. Maar dat is toch anders.'

De formule van de JCC is activiteiten voor en door de leden. Dat houdt vooral educatief verantwoorde uitstapjes in. Zo nodigt een JCC'er die werkt bij de technische dienst van de Telegraaf-drukkerij, de rest uit voor een rondleiding. Een ander organiseert een beleggingcursus en een bezoek aan de effectenbeurs, de derde een avondje 'Hoe word ik topverkoper'.

Ook de kersverse leden van de Amsterdamse JJC leggen nadruk op het hoge gezelligheidsgehalte van de club. Volgens de een is de JCC een inhaalmanoeuvre om het verenigingsleven op te bouwen dat hij in z'n studententijd heeft gemist. De ander ziet de JCC als de plaats om starterservaringen uit te wisselen. 'Hier kun je peilen wat voor keuzes anderen maken,' merkt een JCC'er op.

Joris Jonker, sales executive data partner bij PTT Telecom, is netwerker bij uitstek. Uit z'n binnenzak tovert hij een indrukwekkend stapeltje visitekaartjes tevoorschijn. Het is de oogst van een dag bedrijven bezoeken. Goed netwerken betekent volgens hem vooral anderen behulpzaam zijn, zonder er direct iets voor terug te verwachten.

Bij de JCC komt hij om z'n horizon te verbreden. 'Vorige keer nog had ik een leuk gesprek met een advocaat', zegt Jonker, die in z'n vrije tijd een antiekzaakje runt met z'n vriendin. Daar verkopen ze wat ze hebben verzameld tijdens hun vele reizen. Een enig zaakje, al zegt hij het zelf. 'Hier heb je m'n kaartje. Kom eens langs.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden