Starbucks waagt zich in hol van de leeuw: volgend jaar eerste winkel in hartje Milaan

'Het hoogtepunt van een lange droom', noemde Starbucks-topman Howard Schultz het. Na jaren voorsorteren is het nu zeker: Starbucks wil volgend jaar zijn eerste Italiaanse winkel openen aan het Piazza Cordusio in Milaan. De winkel in een voormalig postkantoor wordt meteen het grootste Starbucksfiliaal van Europa.

Beeld Getty Images

Schultz, die het idee voor de keten kreeg tijdens een Italiaanse zakenreis in 1980, zal zijn functie als topman binnenkort neerleggen om zich puur te kunnen storten op de verovering van koffiemekka Italië. Op den duur wil het bedrijf twee- tot driehonderd Italiaanse winkels openen.

Gemakkelijk zal dat niet worden. Want hoe los de Italiaanse interpretatie van verkeersregels is, zo militant zijn ze in navolging van hun voedselwetten. Koffie vormt daar een zeer essentieel onderdeel van: bestel bijvoorbeeld nooit ofte nimmer cappuccino na het middaguur. Drink geen koffie tijdens het eten, maar erna. Betaal nooit meer dan een euro, drink je koffie het liefst staand en, godbetert, hou je verre van zoete karamel- en chocoladesauzen.

Die geboden indachtig heeft het zoete en prijzige Starbucks vijf jaar lang de tijd genomen het eerste Italiaanse filiaal te perfectioneren, aldus de topman. De Milanese winkel, gevestigd in een voormalig postkantoor, zal zich daarom als kameleon proberen aan te passen door bijvoorbeeld broodjes en croissants te verkopen van de lokale bakkerij Princi en aan het begin van de avond cocktails te schenken om tegemoet te komen aan de in Italiaanse aperitivo-cultuur.

Toch herkennen critici in die assimilatie vooral een Paard van Troje. Ze vrezen voor het karakter van de huidige 149 duizend koffiebarretjes. Zo sloeg de vlam vorige week in de pan toen Starbucks 42 palmbomen liet planten op het centrale Piazza del Duomo - een poging een wit voetje te halen bij de Milanezen. 'Nu de apen en kamelen nog en we hebben echt een Afrika in Italië', reageerde Matteo Salvini van de extreemrechtse Lega Nord. 'Illegalen zijn er trouwens al.' Een paar dagen later werden drie palmen 's nachts in brand gestoken.

Starbucks-topman Howard Schultz noemt de komst naar Italië 'het hoogtepunt van een lange droom'.Beeld afp

Starbucks had het toen al verbruid bij rechts Italië door op Facebook te schrijven vluchtelingen te willen werven als barista. 'We moedigen de heren Donald J. Trump en Matteo Salvini bovendien aan onze intense aroma's te komen proberen, zodat ze eindelijk leren iets zwarts te waarderen', schreef de keten.

Alle kritiek ten spijt zijn Italianen ook schatplichtig aan Starbucks. Het land verdient inmiddels 5 miljard euro per jaar aan de export van gebrande of gemalen koffiebonen, koffiecapsules en made-in-Italy-koffiezetapparaten. 'Dat bedrag is vooral gegroeid dankzij de Amerikanen van Starbucks', zei de president van het Italiaanse Comité voor Koffie onlangs in zakenkrant Il Sole 24 Ore. 'Zij hebben met hun 25 duizend filialen in 75 landen koffie en cappuccino tot een mondiaal fenomeen gemaakt.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden