Stakingsgolf in luchtvaart op komst

In de Europese luchtvaartsector dreigt een stakingsgolf. Piloten en cabinepersoneel van diverse luchtvaartmaatschappijen verzetten zich tegen forse bezuinigingsoperaties.

Aanstaande zaterdag wil het cabinepersoneel van British Airways voor de tweede keer binnen een week het werk voor enkele dagen neerleggen. Piloten van het Duitse Lufthansa gaan in april staken. Het personeel van Alitalia legde afgelopen maandag het werk voor vier uur neer. Zondag wist Air France op het nippertje een grote staking van het cabinepersoneel te voorkomen. Een staking door piloten van het Portugese TAP werd dinsdag nipt voorkomen.

Rommelt

‘Het rommelt enorm in Europa’, zegt Evert van Zwol, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV). Door de economische crisis en de felle concurrentie draaien veel maatschappijen met verlies. ‘Om dat enigszins te beperken, willen veel maatschappijen flink in de arbeidskosten snijden. Daar gaat niet iedere werkgever even zorgvuldig mee om’, zegt Van Zwol, die benadrukt dat met de KLM geen problemen zijn.

‘Ook hier wordt in de kosten gesneden, maar wel op een beheerste manier. Bijvoorbeeld door piloten ander werk te laten doen. Onze relatie met de KLM is dan ook uitstekend en van een staking is geen sprake. In veel andere landen zijn de verhoudingen wel verziekt’, aldus Van Zwol.

Volgens luchtvaarteconoom Jaap de Wit van de Universiteit van Amsterdam zijn het vooral de klassieke ‘flag carriers’ die momenteel in grote problemen verkeren. Dit zijn de nationale vliegmaatschappijen die een internationaal bestemmingennetwerk onderhouden, zoals KLM, Iberia en Lufthansa.

Lowcost

‘Zij ondervinden veel concurrentie van lowcostmaatschappijen zoals Ryanair en EasyJet. Deze relatieve nieuwkomers halen echt heel wat volume weg bij de gevestigde partijen. De inkomsten staan daardoor erg onder druk’, zegt De Wit. Daarnaast wordt er volgens hem door zakenreizigers veel minder in de dure businessclass gereisd.

De Wit: ‘Dat wordt gevoeld. De businessclass vormde altijd een belangrijke inkomstenbron voor de maatschappijen. Tel daar de gevolgen van de crisis bovenop en de problemen stapelen zich op.’ Ook is er stevige concurrentie op komst van Arabische maatschappijen, zoals Emirates Airlines uit Dubai. Deze maatschappij begint volgende maand met vluchten vanaf Schiphol.

De bestuursvoorzitter van Air France-KLM, Pierre Henri Gourgeon, kondigde deze week aan een nieuwe strategie te ontwikkelen om de concurrentie aan te gaan met prijsvechters. ‘We komen met nieuwe bedrijfsmodellen’, zei hij in een interview met de Duitse krant Wirtschaftswoche.

Uit cijfers van de Europese brancheorganisatie van budgetmaatschappijen (European Low Fares Airline Association) blijkt dat de aangesloten leden in 2009 162,5 miljoen passagiers vervoerden. Dat is een stijging van 8,7 procent ten opzichte van 2008.

De traditionele vliegmaatschappijen, aangesloten bij de Association of European Airlines, vervoerden vorig jaar 326 miljoen passagiers, 19 miljoen minder (-5,8 procent).

Een KLM-toestel (ANP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden