Stakingen bij Chrysler zijn vuurdoop voor opkoopfonds

Werknemers van Chrysler legden woensdag massaal het werk neer omdat er nog geen nieuwe arbeidsovereenkomst is bereikt tussen het autoconcern en de vakbond United Auto Workers (UAW)....

In totaal zijn 49.000 werknemers van Chrysler aangesloten bij UAW. De auto-industrie is een van de weinige sectoren in de VS waar de vakbonden een rol van betekenis spelen.

Bij vijf fabrieken wordt niet gestaakt omdat de werkzaamheden hier al eerder waren stilgelegd door Chrysler in verband met overcapaciteit. De deadline voor een nieuw arbeidscontract liep om 17.00 uur Nederlandse tijd af. Volgens analisten heeft Chrysler nog voldoende auto's op voorraad om het bij een staking meerdere weken te kunnen uitzingen.

Vorige maand leidde een soortgelijk arbeidsconflict tussen UAW en General Motors (GM) nog tot een tweedaagse staking bij de grootste autoproducent van de VS. Uiteindelijk wisten de partijen tot een nieuw vierjarig loonakkoord te komen. Daarin werd onder meer overeengekomen dat GM baangaranties geeft aan UAW-personeel, terwijl de ziektekosten voortaan onder de verantwoordelijkheid vallen van de vakbond. Dit model wordt ook toegepast in de onderhandelingen met Chrysler.

Het oude arbeidscontract liep dinsdagnacht af. Sindsdien hebben vertegenwoordigers van Chrysler en UAW onafgebroken onderhandeld over een nieuw contract over onder meer het loon en de ziektekostenvergoedingen voor werknemers van Chrysler en gepensioneerde werknemers. De directie van Chrysler vindt de ziektekostenregeling te duur. Om de concurrentie met Japanse automakers als Toyota aan te kunnen, moeten de loonkosten fors omlaag, vindt het management van de autofabrikant.

Het is de vraag of de bonden bij Chrysler net zo snel een akkoord zullen bereiken als bij GM. Analisten verwachten dat de nieuwe eigenaar van Chrysler, het opkoopfonds Cerberus Capital Management, niet snel akkoord zal gaan met een baangarantie voor al het personeel. Cerberus nam het grootste deel van Chrysler in augustus voor 5,5 miljard euro over van Daimler. Het Duitse autobedrijf heeft nog een resterend belang van bijna 20 procent.

Volgens Sean McAlinden, een analist van de autosector, is de afloop van het conflict tussen Cerberus en de bonden belangrijk voor de toekomst van de sector in de VS. ‘Hier wordt antwoord gegeven op de vraag of private equity-bedrijven überhaupt nog wel gelegenheid zien voor het fabriceren van auto’s in Amerika,’ zei McAlinden tegen het financiële persbureau Bloomberg.

Chrysler draait al jaren verlies. Het concern kampt met een almaar teruglopende autoverkoop in de VS en hoge arbeidskosten. De komende jaren schrapt Chrysler meer dan 13.000 banen. Het concern verwacht in 2009 weer zwarte cijfers te schrijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden