Nieuws Luchtvaart

Staking KLM-piloten van de baan na nieuw akkoord over cao

KLM en haar piloten hebben maandagavond laat na vier maanden van onderhandelingen en degengekletter een nieuw principeakkoord bereikt over een cao. De overeenstemming werd bereikt onder leiding van een onafhankelijke bemiddelaar. 

Piloten hangend zwaaiend uit het raam van een KLM MD-11. KLM voerde in 2014 de laatste commerciële vlucht uit met de McDonnell Douglas van het Canadese Montreal naar luchthaven Schiphol. Beeld ANP

Die had tot komende donderdag de tijd gekregen voor een lijmpoging. Zonder overeenstemming zouden de 2.800 KLM-vliegers over een weekje of twee het werk hebben neergelegd.

De KLM en de VNV waren het in mei ook eens geworden over een nieuwe cao, maar die voorstellen werden toen door de leden van de pilotenvakbond verworpen. Zij wilden dat de plannen die waren bedacht om de werkdruk te verlichten meteen zouden worden uitgewerkt, en niet pas volgend jaar zoals de KLM voor ogen gehad. De piloten vreesden dat ze daardoor volgend jaar zomer weer extra diensten moeten draaien, ‘om de gaten in roosters dicht te vliegen’.

Afgesproken is nu dat de luchtvaartmaatschappij de maatregelen zo snel mogelijk gaat uitvoeren, binnen enkele weken nadat het akkoord definitief is goedgekeurd door de achterban van de VNV. Sommige piloten hadden geëist dat de maatregelen met terugwerkende kracht zouden worden uitgevoerd, maar dat laatste zou de KLM tientallen miljoenen hebben gekost. Het bedrijf denkt dat er nu wel sneller lucht in het rooster komt door de versnelde opleiding van nieuwe piloten. Daarvan heeft de KLM er 110 nodig, om aan de stijgende vraag naar vluchten te kunnen voldoen.

Werkdruk

‘De aanpassingen in de vlieg- en rusttijden worden naar voren gehaald en daarmee wordt de (te) hoge werkdruk aangepakt’, stelt de pilotenvakbond. ‘Hiernaast is er een uitgewerkte nieuwe verzoekregeling voor verlof voor intercontinentale vluchten aan het akkoord toegevoegd.’ De vliegers klaagden dat de roosters pas kort van tevoren worden vastgesteld en dat ze vaak op het laatste moment te horen kregen dat ingediende verzoeken voor vrij of vakantie niet werden gehonoreerd.

De laatste cao van de KLM-piloten dateert van 2014, toen de luchtvaartmaatschappij in zwaar weer verkeerde. Er werd toen afgesproken dat de vliegers zouden afzien van een loonsverhoging en dat de arbeidsproductiviteit met 12 procent zou stijgen. De oude cao liep eind 2017 af. Aangezien KLM de laatste jaren meer winst en omzet boekte, vonden de vliegers dat ze daar iets van moesten terugzien in hun portemonnee en in vrije dagen.

De nieuwe cao loopt tot 1 juni volgend jaar. Een wens van de vliegers is nog niet vervuld: in de oude cao was vastgelegd dat KLM zijn best zou doen voor een zetel in de raad van commissarissen van de holding Air France-KLM. De Franse piloten, het Frans cabinepersoneel en Frans grondpersoneel is wel vertegenwoordigd, maar de enige KLM-werknemersvertegenwoordiger is geen piloot. Daar gaat KLM opnieuw proberen verandering in te brengen, zegt de VNV, maar een spijkerharde garantie heeft de vereniging niet.

Franse acties

Als onderdeel van Air France-KLM ondervindt KLM nog wel last van andere piloten. Die van Air France hebben dit jaar al vijftien keer het werk neergelegd en ze dreigen deze maand de draad weer op te pakken. De acties scheelden de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij in het tweede kwartaal 260 miljoen euro winst.

De tijd van KLM-piloten die dagen aan het zwembad doorbrengen, is al decennia voorbij

Pilotenvakbond VNV wees half augustus een laatste cao-voorstel van KLM af. De kans dat de piloten gaan staken werd steeds groter. Piloot is een schitterend beroep, zei Willem Schmid (40) toen. ‘Maar de lol gaat er een beetje vanaf als je vrouw en kinderen op de camping in Frankrijk staan, en jij wéér niet.’

Een topbaan met veel tegenwind: deze uitdagingen staan de nieuwe ceo van Air France-KLM te wachten

Ben Smith wordt de nieuwe ceo van Air France-KLM. Hij staat voor het zwaarste karwei uit zijn carrière, schreven we bij die bekendmaking: het rommelt intern en de buitenwereld heeft vele boze gezichten. De belangrijkste tegenstrevers in zes portretten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.