Staking dreigt in stadsvervoer Almere

Een staking bij het stadsvervoer in Almere dinsdagochtend lijkt onafwendbaar nu een geschil tussen vakbond FNV en het gemeentebestuur over veiligheidsmaatregelen voor buschauffeurs hoog is opgelopen. De eis van de bond dat er in de stadsbussen straks niet meer contant kan worden betaald om zo overvallen op chauffeurs tegen te gaan wordt door de gemeente, de opdrachtgever voor het vervoer, niet ingewilligd.

Beeld ANP

De staking in Almere - berucht om de vele incidenten in de bussen en met een grote actiebereidwilligheid onder de driehonderd chauffeurs - dreigt de opmaat te worden tot meer. Contant geld weren uit bussen is volop in discussie na een recente reeks overvallen op buschauffeurs, onder meer in Almere zelf, Amsterdam, Deventer en Tilburg. De FNV kondigt aan bij toekomstige aanbestedingen van het busvervoer harde eisen te stellen aan veiligheidsmaatregelen voor chauffeurs.

'Cashloos'

Eerder deze week zegde Arriva als eerste vervoerder aan de vakbonden FNV en CNV toe dat de bussen in Noord-Brabant, waar in maart chauffeurs in Tilburg en Den Bosch onder bedreiging van wapens werden overvallen, zo snel mogelijk 'cashloos' gaan rondrijden.

Overigens bepaalt niet het vervoersbedrijf zelf, maar de opdrachtgever voor het vervoer (in dit geval de provincie), of het weren van geld mogelijk is.

Belangenorganisaties van reizigers vinden dat die maatregel wel erg ver gaat aangezien het voor incidentele reizigers, zoals toeristen, vaak lastig is om buiten de bus een vervoersbewijs te kopen. Reizigersorganisatie Rover sprak zich eerder dit jaar al kritisch uit over plannen van het Amsterdamse vervoersbedrijf GVB om cashloos te gaan rijden.

Bestuurder Jan Heilig van FNV Streekvervoer wil dat de opdrachtgevers voor het busvervoer - gemeenten en provincies stellen een bestek op voor vervoersbedrijven - voortaan meer veiligheidsmaatregelen eisen. Almere, waar nu Connexxion het vervoer verzorgt, is bezig met een nieuwe aanbesteding van het busvervoer.

'In die stad is het stadsvervoer een verpauperde teringzooi', foetert Heilig. 'Chauffeurs worden bedreigd, op drukke lijnen stikt het van de zwartrijders, het wemelt van de incidenten. We gaan nu niet rustig zitten wachten tot er weer een chauffeur wordt overvallen.'

De bond is al lange tijd in overleg met de gemeente over de aanbesteding van het vervoer en stelde eind maart een 'ultimatieve' brief met eisen op. Daarin staat onder meer dat het vervoersbedrijf dat vanaf eind volgend jaar het vervoer krijgt toegewezen - het besluit daarover valt binnen enkele maanden - moet zorgen dat er niet meer contant kan worden betaald in de bussen en dat er 'poortjes' komen bij toegangsdeuren die alleen met de ov-chipkaart kunnen worden geopend.

De Almeerse wethouder Frits Huis (Vervoer) vindt dat de gemeente voldoende eisen stelt aan de toekomstige vervoerder die de veiligheid van buschauffeurs ten goede komen. Cashloos rijden gaat hem te ver. Her en der zijn vervoersbedrijven bezig met proeven met kaartlezers waarbij passagiers zowel met de ov-chipkaart als een pinpas de reis kunnen betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden