'Staken moet, wij geloven de cijfers niet'

Werknemers van Arriva in Noord-Nederland staakten donderdag. Ontslagen, bezuiningen en dan verdwijnt ook de catering nog. Eten? 'In een smerig hok.'

Chauffeurs van Arriva in Groningen, Drenthe en delen van Overijssel en Friesland hebben donderdag 24 uur gestaakt. Aanleiding is het plan van de Arriva-directie 62 arbeidsplaatsen van de 750 in Groningen en Noord-Drenthe te schrappen. Maar de chauffeurs hebben een veel langere lijst met klachten. 'Bij alles wordt gekeken of er nog geld kan worden gehaald', zegt Ed van Eijbergen van FNV Bondgenoten. 'Dat leidt tot een sfeer van: wij zijn niet meer in tel.'

Op de Arriva-standplaats aan de Sontweg in de stad Groningen is duidelijk hoe de chauffeurs over hun werkgever denken. Op menig jasje en op menige bus is de naam Arriva afgeplakt. 'Er is veel irritatie', zegt Willem van der Werf, kaderlid van FNV Bondgenoten. Andere chauffeurs willen niet met hun naam in de krant. 'Dat is heel gevaarlijk. Daar word je direct op afgerekend', zeggen ze.

Het beeld dat de chauffeurs schetsen laat zien wat de gevolgen zijn van marktwerking in het openbaar vervoer. Het schrappen van de catering is onderdeel van een operatie om de efficiëntie te verhogen. Dat was nodig om de concessie voor drieënhalf jaar busvervoer in Groningen en de kop van Drenthe dit jaar binnen te halen. Toen dat met een zo laag mogelijk bod was gelukt, kwam er een bezuiniging van 7,5 miljoen euro overheen. Dat bedrag hebben Groningen en Drenthe in mindering gebracht op het busvervoer, als gevolg van de rijksbezuinigingen op het openbaar vervoer.

Sinds dit jaar moeten chauffeurs in de stad Groningen hun busroutes minuten sneller afleggen. 'We voelen ons constant opgejaagd', zegt een van hen. Vanaf 9 januari, wanneer het nieuwe rooster in Groningen en Noord-Drenthe ingaat, moeten chauffeurs soms vier uur achter elkaar doorrijden. 'Tussendoor kun je niet naar de wc.' Een ander: 'En dan kom je moe in de kantine en dan zit je in een smerig hok.' Rondom de klaagmuur wordt namelijk niet opgeruimd. Er staan dozen, in het plafond zit een gat en er hangen snoeren naar beneden.

Toen werden ook nog de ontslagen aangekondigd. 'Ik heb het in het kledingmagazijn gehoord van iemand die niet eens mijn eigen chef is', zegt een gedupeerde emotioneel. Wat de zaak heeft verergerd, is dat Arriva de aantallen niet voldoende onderbouwt. Dat is althans het verwijt van de chauffeurs en de betrokken bonden, FNV Bondgenoten, CNV Bedrijvenbond en Abvakabo.

'Wij geloven de cijfers niet', zegt Van Eijbergen. Chauffeurs en bonden vermoeden dat Arriva met de ontslagronde vast personeel wil inruilen voor uitzendkrachten. 'Die willen wel zes dagen in de week werken', zegt een chauffeur. 'Dat wilden wij vroeger ook. Maar we hebben geen enkele binding meer met dit bedrijf.' Van Eijbergen: 'Het is een ramp voor de kwaliteit. Uitzendkrachten rijden met een A4'tje naast zich waar de route op staat.'

Arriva-woordvoerster Inge Soeters benadrukt dat de ontslagen voortkomen uit de rijksbezuinigingen op openbaar vervoer. Op de klachten van de chauffeurs wil zij niet ingaan: 'Sommige dingen zijn waar, sommige dingen zijn niet waar. We hebben op dit moment een veel groter belang: weer met de bonden in overleg komen.'

De onderhandelingen liepen deze week stuk op de eis van de bonden dat er geen gedwongen ontslagen vallen. 'Die garantie kunnen wij redelijkerwijs niet geven', zegt Soeters. 'We kunnen niet zomaar 7,5 miljoen euro wegpoetsen.' Maar de bonden willen geen concessies doen. Volgens Van Eijbergen hoeft er niemand te worden ontslagen. 'Onze leden zijn volledig bereid door te gaan', zegt hij. Voor volgende week zint hij op een nieuwe staking.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden