de kwestiepeter de waard

Staat Apple-isering zorg voor de deur?

Onder het motto ‘beter een Apple Watch om de pols en iPhone in de hand dan een verpleegkundige aan het bed’ stort ook het machtigste bedrijf ter wereld zich op de zorg. Door corona is duidelijk waar in de toekomst de groeikansen voor een bedrijf liggen. Of er echt een tweede of misschien wel derde coronagolf komt, weet nog geen mens. Maar dat volgend jaar hoe dan ook paniek zal toeslaan rond de een of andere pandemie staat wel vast.

Vlak na de grote tsunami van 2004, die aan 200 duizend mensen het leven kostte, waren er elke maand alarmerende berichten over nieuwe tsunami’s. Toen de Herald of Free Enterprise in 1987 bij Zeebrugge kapseisde doordat de boegdeur niet was gesloten, berichtten de kranten wekenlang over veerboten die een haven hadden verlaten zonder de luiken te sluiten.

Maar ook zonder corona was de trend onmiskenbaar. Mensen geven relatief meer geld uit aan zorg en een gezonde levensstijl en minder aan materiële zaken als auto’s, mode en woninginrichting. Dat heeft niet alleen te maken met vergrijzing. Ook jongeren leven bewuster en gezonder: laat je niet misleiden door alle verhalen over comazuipen. Ze roken op hun 20ste geen drie pakjes zware Van Nelle per week, zoals nog veel van hun ouders. Velen drinken helemaal niet en ze letten beter op hun gewicht. In de VS geven millennials meer geld uit aan fitness dan aan school.

Philips heeft allang de fabricage van televisies en dvd’s ingewisseld voor zorgtechnologie. En in de coronacrisis kon het Eindhovense concern de vraag naar beademingsapparatuur niet meer aan.

De voormalige lampendochter van het concern Signify pikt ook een graantje mee. De ultraviolet-lampen van dat bedrijf doden bacteriën, schimmels en virussen, waaronder het coronavirus. De lampen kunnen medische instrumenten in de operatiekamer desinfecteren of water zuiveren.

Apple leek tot voor kort vooral zijn zinnen te hebben gezet op de ontwikkeling van een eigen auto. Maar dinsdag ging het op de zogenoemde Apple Worldwide Developer Conference vooral over de nieuwe zorgfuncties van de iPhone en Apple Watch. Zo zal de Apple Watch automatisch waarschuwen als de drager niet op tijd zijn handen heeft gewassen. Ook checkt een timer of de handen wel lang genoeg worden gewassen – twintig seconden is volgens het RIVM nodig.

Daarnaast krijgt de Apple Watch een slaaptracker en registreert het ook dansen als sportactiviteit. In de nieuwste iPhone-update is ook een mondkapje toegevoegd aan de ­emoji’s.

De Apple-isering van de zorg staat voor de deur. Tim Cook, die voor een onderneming met een beurswaarde van nu bijna 1.600 miljard dollar (15 keer Koninklijke Shell) winst moet zien te genereren, weet waar de markt is.

Nu is het afwachten of het lukt het rode kruis te vervangen door een wit appeltje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden