Staalfusie rond Tata lijkt op losse schroeven te komen

Duitse politici op verkiezingstournee dreigen een stokje te steken voor de fusie van het Brits-Nederlandse Tata Steel Europa met het Duitse ThyssenKrupp. Die fusie zou in september na anderhalf jaar onderhandelen worden bekendgemaakt.

Luchtfoto van het het strand bij IJmuiden met Tata Steel op de achtergrond.Beeld anp

Onder druk van de Duitse vakbonden heeft vicekanselier en minister van Buitenlandse Zaken Sigmar Gabriel gezegd dat er over alternatieven voor deze staalfusie moet worden nagedacht. Vorige week kwam IG Metall - de grootste vakbond in de Duitse metaal, die fel gekant is tegen de fusie met Tata, omdat die banen gaat kosten - met het plan voor een fusie van drie grote Duitse staalconcerns. ThyssenKrupp, Salzgitter en Georgsmarienhütte zouden moeten opgaan in een nieuwe monstercombinatie Deutsche Stahl AG.

'Een groot schaakspel'

De drie concerns lijken daar zelf weinig voor te voelen. Salzgitter, gevestigd in de gelijknamige stad in Nedersaksen, heeft eerdere toenaderingspogingen van ThyssenKrupp afgewezen. Ook het familiebedrijf Georgsmarienhütte is niet enthousiast. En topman Heinrich Hiesinger van ThyssenKrupp wil gewoon verder met de onderhandelingen met Tata Steel.

Frits van Wieringen, voorzitter van de centrale ondernemingsraad (COR) van Tata Steel in IJmuiden, denkt dat de alternatieve plannen deel uitmaken van 'een groot schaakspel'. 'Hiesinger wil voor eind volgende maand een intentieverklaring voor de fusie met Tata Steel'. De COR in Nederland is, net als de vakbond FNV, geen voorstander van de fusie. 'Het is nu net een beetje op orde met de fabrieken in Groot-Brittannië. Afgezien van het dreigende banenverlies lijkt het of het bedrijf zich in een nieuw complex avontuur stort.'

De macht van Duitse politici in de staalindustrie reikt ver - zeker als de vakbonden hun stem verheffen. In 1982 maakte de regering van het toenmalige West-Duitsland tijdens de staalcrisis een einde aan Estel - de fusie tussen Hoogovens in IJmuiden en Hoesch in Dortmund - omdat ze een Duitse oplossing wilde voor een sanering.

Ook een Duitse oplossing zou overigens tot saneringen leiden. Daarnaast zouden de mededingingsautoriteiten kunnen dwarsliggen. Salzgitter wil zich op voorhand niet in een dergelijk avontuur storten. Het bedrijf, dat 7 miljoen ton staal produceert, draait met winst. Ook de regering van de deelstaat Nedersaksen heeft zich al tegen de vorming van Deutsche Stahl AG uitgesproken.

Andere opties

Jürgen Groszmann, topman van het in Hamburg gevestigde Georgsmarienhütte zou een bemiddelende rol moeten gaan spelen, maar lijkt daartoe niet bereid nu zijn bedrijf in het eerste halfjaar weer uit de verliezen is gekomen.

ThyssenKrupp-topman Hiesinger noemt een fusie met Tata de beste oplossing, maar zegt altijd naar andere opties te kijken. Zo zou ThyssenKrupp ook onderdelen kunnen verkopen, zoals de liftendivisie, componenten en industriële automatisering. Een alternatief zou zijn onderhandelingspositie in het overleg met Tata Steel Europe kunnen versterken.

De combinatie van Tata Steel Europe en ThyssenKrupp zou na ArcelorMittal het grootste staalconcern van Europa worden. Er is een enorme overcapaciteit op de wereldmarkt, doordat vooral in China veel nieuwe staalfabrieken zijn gebouwd. Wereldwijd bedraagt de capaciteit 2,4 miljard ton, terwijl er maar 1,6 miljard ton nodig is.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden